Sökning: "Reflektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Reflektiv.

  1. 1. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  2. 2. Skånska vattenråds bidrag till att uppnå EU:s vattendirektivs mål om god vattenstatus : En kvalitativ studie av vattenråds organisationsstruktur och prioriteringar i Skåne

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nils Tangvald; [2023]
    Nyckelord :Water management; the EU Water Framework Directive; water status; catchment basin; water council; organizational structure; priorities; stakeholder participation.; Vattenförvaltning; EU:s vattendirektiv; vattenstatus; avrinningsområde; vattenråd; organisationsstruktur; prioriteringar; intressentdeltagande.;

    Sammanfattning : Vattenförvaltning inom EU har, enligt EU:s vattendirektiv, som mål att samtliga vattenförekomster ska uppnå god status senast 2027. Sverige är ett av de EU-länder där målet ej har uppnåtts med uppmätt icke-tillfredsställande status i en del vattenförekomster i exempelvis Skåne; en situation som inte beräknas förbättras inom tidsfristen. LÄS MER

  3. 3. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  4. 4. Methods to study device induced aggregation of proteins

    Master-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik och nutrition (master)

    Författare :Marie Therese von Wowern; [2023]
    Nyckelord :protein formulation; protein aggregation; insulin; silicone oil; syringe; shear stress; subvisible particle; size exclusion chromatography; flow imaging microscopy; pharmaceutical technology; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This work developed a method for the investigation of how medical devices, such as syringes and needles, affect the formation of subvisible particles in a protein drug without excipients. Protein-based pharmaceuticals are well known to be sensitive to different kinds of stress, and exposure to stress during the use of this device is unavoidable. LÄS MER

  5. 5. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER