Sökning: "Self- Determination Theory SDT"

Visar resultat 6 - 10 av 225 uppsatser innehållade orden Self- Determination Theory SDT.

  1. 6. Motivation inom revisionsyrket : Hur påverkar motivation upplevd revisionskvalitet och kvarhållningsgrad?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Sandström; Anton Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :revisor; revision; revisionskvalitet; motivation; SDT; Herzberg;

    Sammanfattning : Revisionsbranschen står inför stora utmaningar under en kommande period. Deras arbete fyller en essentiell roll i samhället genom att hålla företagen ärliga. Men när många väljer att lämna yrket till följd av överarbetning, stress, dålig balans mellan privat och arbetslivet med mera kan det få negativa följder på revisionskvalitén. LÄS MER

  2. 7. Motivation i projekt : En kvalitativ studie om betydelsen av motivation inomprojektarbete och projektledares arbetssätt att motivera

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ali Safari Nasab; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Collaboration; Project manager; Project management; Leadership; Herzberg s two-factor theory; Deci and Ryan; Self Determination Theory; Motivation; Samarbete; Projektledare; Projektledning; Ledarskap; Herzbergs tvåfaktorsteori; Deci and Ryan; Self Determination Theory;

    Sammanfattning : Inledning: Motivation är en nyckelfaktor för att uppnå ett lyckat slutresultat i projekt. Motiverade medarbetare är viktiga inom alla arbetsplatser. Att ha motiverade projektteam är därför avgörande för driva projektet framåt. LÄS MER

  3. 8. Navigating the New Normal: Supporting Motivation in the Remote Workplace : From a Self determination Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Martina Lindberg; Mathilda Steinmann; [2023]
    Nyckelord :Remote Work; Management Support; Informational Support; Material Support; Emotional Support; Motivation; Self-determination Theory; Autonomy; Competence; Relatedness.;

    Sammanfattning : Work motivation has been a topic of significance for a very long time, however, since there has been a recent shift towards remote work, traditional motivational theories might need to be reconsidered and applied to the new way of working. The self-determination theory (SDT) is one of many motivational theories, which says that once the three basic psychological needs for autonomy, competence, and relatedness are reached, individuals will experience high amounts of motivation. LÄS MER

  4. 9. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER

  5. 10. Motivation och elevers skrivande av sakprosatexter : Lärarens resonemang och reflektion om motivationsfaktorer och skrivstrategier av utveckling i elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatima Lomani; [2023]
    Nyckelord :Motivation; undervisning; motivationsfaktorer; skrivstrategier; skrivande; skrivutveckling; sakprosatexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad undervisande lärare anser är effektiva motivationsfaktorer och strategier för att utveckla elevers skrivande av sakprosatexter. I studien intervjuades sju högstadielärare som undervisar ämnet svenska. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som har använts är halvstrukturerad intervju. LÄS MER