Sökning: "Sport organisation"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden Sport organisation.

  1. 16. Hur leds förändring i en ideell förening som verkar i myndighets ställe? : En studie av den svenska idrottsrörelsens ledarskap, förändring och korporativa samarbete med staten under perioden 2013–2019.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Leadership; hybrid organisation; Swedish Sports Confederation; member organisation; non-profit organisation; state; govern; lead; strategy; change.; Ledarskap; hybridorganisation; Riksidrottsförbundet; medlemsorganisation; ideell förening; staten; styra; leda; strategi; förändring.;

    Sammanfattning : The Swedish model is a concept that over time has become widely known. Lately, the first thing that springs to mind may be the way Sweden has handled the pandemic of covid-19. Originally however, the Swedish model is an attempt develop a strategy of cooperation between conflicting interests. LÄS MER

  2. 17. Hur är det möjligt?: En uppsats om framgångsrika svenska herrelitidrottsföreningars verksamhet på mindre orter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mika Loimi; Jakob Freberg; [2020]
    Nyckelord :mindre ort; elitidrott; organisationsstruktur; lokal identitet; ideellt engagemang;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som gör det möjligt att driva en högpresterande herridrottsförening inom lagidrott på en mindre ort. Med detta som bakgrund vill vi studera hur de utvalda föreningarnas organisationer är utformade med hjälp av Mintzbergs organisationsteori. LÄS MER

  3. 18. OS i missbruk av dominerande ställning - En konkurrensrättslig analys av SOK:s riktlinjer beträffande marknadsföring under den olympiska perioden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ask Forssblad; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; idrottsjuridik; marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Olympic Committee's (SOC) guidelines ”Olympic properties and marketing – Information to Federations (NFs), athletes and coaches before the Tokyo 2020 OG” regulates the commercial opportunities for athletes, NFs and non-Olympic partners during and in connection with the 2020 Summer Olympics in Tokyo. The guidelines are issued in accordance with bye-law 3 to Rule 40 of the Olympic Charter and The International Olympic Committee's (IOC) general principles for marketing activities, and particularly restrict Swedish athletes’ generic commercial activities (i. LÄS MER

  4. 19. Organisationskultur – från ideell till kommersiell : En kvalitativ studie om organisationskultur i en organisation med ideell, professionell och kommersiell idrott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elin Holm; Mårten Kevesäter; [2020]
    Nyckelord :Organizational culture; sports organization; non-profit organizations; professionalism; commercialization; corporate culture; subculture; Organisationskultur; idrottsorganisation; ideella föreningar; professionalitet; kommersialisering; företagskultur; subkultur;

    Sammanfattning : Historiskt sett har idrotten i Sverige utövats dels efter ett amatörideal i syfte att bekämpa ohälsa, dels efter eget idrottsintresse. Idrotten har sedan den etablerade sig, följt samhällsutvecklingen och anpassat sig därefter. LÄS MER

  5. 20. Staden som arena : En studie av idrottsevenemangens effekter kopplat till utvecklingen av Kalmar som turiststad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Alice Ekström Syraka; Emelie Gottfridsson; [2020]
    Nyckelord :Kalmar; sports-tourism; sports-event; effects; destination development; Kalmar; idrottsturism; idrottsevenemang; effekter; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Idrottsturism är ett växande segment inom turismindustrin och idrottsevenemang används ofta av destinationer för att attrahera turister. Med modiga eldsjälar och duktiga arrangörer har Kalmar vuxit till en evenemangsstad med en bred portfölj av idrottsevenemang som bidragit med olika effekter. LÄS MER