Sökning: "Stockholms universitet Institutionen för pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 436 uppsatser innehållade orden Stockholms universitet Institutionen för pedagogik.

  1. 6. Unheard Women's Voices in Swedish International Higher Education: Personalizing Trajectories of Female Postgraduate Students and Motherhood

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Soovin Oh; [2023]
    Nyckelord :Student mothers; International graduate student mothers; Graduate students; Women in higher education; Narrative study; Learning experience; Intersectionality; Transformative learning;

    Sammanfattning : This study comparatively analyzes the narratives containing six international graduate student mothers’ lived experiences. Stories about intersectional identities and their transformation process through new experiences were reconstructed by the participants as storytellers. LÄS MER

  2. 7. «Det finnes mye følelser i fotball og fiske» : En kvalitativ oppgave om menns opplevelser i møte og i samtale med kompiser om vonde følelser og livskriser

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tonje Nymoen; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; norms; emotions; men; care; independence; fear; friendship; Maskulinitet; normer; følelser; menn; omsorg; selvstendighet; frykt; vennskap;

    Sammanfattning : In a world of expectations, prejudice and norms, it may be natural to think that there are people out there who find it difficult to be open, vulnerable and honest about how they feel and how they are doing. Being able to lean on a friend during difficult times sounds liberating and safe. LÄS MER

  3. 8. ”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Grönlund; [2023]
    Nyckelord :habitus; nurse; nursing students; precepting; knowledge; assessment; identity; clinical practice; habitus; sjuksköterska; sjuksköterskestudenter; sjuksköterskehandledare; kunskap; bedömning; identitet; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. LÄS MER

  4. 9. Teacher authority and the hidden curriculum in the classroom : A comparison of a municipal school, an independent school, and an international school in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joaquim Forgas Anaya; [2023]
    Nyckelord :Teacher Authority; Hidden Curriculum; School Climate; Classroom Management; Values Education; Sweden.;

    Sammanfattning : In educational research, the concept of school climate has been linked to quality teaching, teacher-pupil relations, and explicit values education, among others. In Sweden, despite showing positive teacher-pupil relations, critiques towards classroom management and a lack of teacher authority, which affect its school climate, have been made. LÄS MER

  5. 10. Individens förutsättningar och val på arbetsmarknaden i ett främmande land : En kvalitativ undersökning om ukrainska flyktingars etableringsprocess i Sverige ur ett individperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Olga Anikeeva; Vega Jevsadén; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence; Careership; career; career guidance; refugees; establishment process; KASAM; Careership; etablering; flyktingar; karriär; karriärvägledning; etableringsprocess;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur de ukrainska flyktingarna i uppsatsen uppleveromställningsprocesser och gör karriärval på den svenska arbetsmarknaden. Det är en kvalitativundersökning som grundas på Careership och KASAM teorierna. LÄS MER