Sökning: "Strategisk internkommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden Strategisk internkommunikation.

  1. 6. Den digitala kommunikativa organisationen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Malin Svensson; [2021]
    Nyckelord :strategic internal communication; informal communication; change communication; sensemaking; digitalization; coworker engagement; cultural transformation; ISM; public organisations.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna abduktiva kvalitativa studie har tolv medarbetare från två sydsvenska kommuner intervjuas för att förstå upplevelser av omställningen från fysiskt kontorsarbete till hemarbete under Coronapandemin, samt hur det har påverkat upplevelsen av medarbetarengagemang i och med den digitaliserade informella kommunikationen. Genom tidigare forskning och teorier kopplade till organisationsförändring, förändringskommunikation och meningsskapande, diskuterar jag hur kommunikatörer kan arbeta med strategisk internkommunikation för att bidra i kommunala organisationers omställning till digital arbetsplats. LÄS MER

  2. 7. Kommunikationens roll i kvalitetsutvecklingsprocesser

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carolina Bodin; [2020]
    Nyckelord :Communication; strategic communication; internal communication; processes; quality development processes; quality management processes; roles; change; process of change; Kommunikation; strategisk kommunikation; internkommunikation; processer; kvalitetsledningsprocesser; roller; förändring; förändringsprocess;

    Sammanfattning : Den här studien har tittat närmare på kommunikationens roll vid kvalitetsutvecklingsprocesser, framförallt när det gäller strategisk kommunikation och i vilken utsträckning det tillämpas internt. Trots den allmänt utbredda vetskapen om att kommunikation är en nödvändig faktor i kvalitetsutveckling är det inte självklart hur och varför strategisk kommunikation ska ingå i kvalitetsutveckling. LÄS MER

  3. 8. The "unloyal" Millennials : A survey study investigating the relationship between internal communication and employee brand attitudes in the healthcare sector

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Cajsa Andersson; Ebba Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Internal communication satisfaction; employee brand attitudes; employee brand loyalty; Millennials; healthcare; employment factors; employee retention; Internkommunikation; varumärkesattityder; medarbetarlojalitet; Generation Y; sjukvård; anställningsfaktorer; personalomsättning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sveriges sjukvård står inför problem relaterade till hög personalomsättning. Kostnaderna för ny rekrytering är hög, den ökade mängden hyrläkare äventyrar pa-tientsäkerheten och Generation Y verkar ha en högre krav på sin arbetsgivare än tidigare generationer. LÄS MER

  4. 9. Ledare i kris : En kritisk diskursanalys av överbefälhavarens ledare i personaltidningen Försvarets forum

    Magister-uppsats,

    Författare :Malin Ågren; [2019]
    Nyckelord :Försvarsmakten; internkommunikation; kriskommunikation; kritisk diskursanalys; kvalitativ innehållsanalys; strategisk kommunikation; överbefälhavaren;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to gain knowledge about the discourse present in the written communication from the Supreme Commander (SC) of the Swedish Armed Forces (SAF) to SAF employees in situations of crisis where the employees are affected. The intention is also to clarify how power relations are expressed in the analyzed texts. LÄS MER

  5. 10. Konsten att lära sig av en kris - hur organisationers internkommunikation påverkar förutsättningarna för postkrislärande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fredrik Ahlberg; [2018]
    Nyckelord :Organisationslärande; management learning; postkris; kriskommunikation; internkommunikation; organisationskommunikation; meningsskapande; meningsgivande; postkrislärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett kommunikativt perspektiv, tillsammans med teorier om meningsskapande och meningsgivande, kan användas för att bilda en djupare förståelse för organisationslärande efter en kris. Organisationer försöker i allt större utsträckning kapitalisera på kriser genom att lära sig av dem, men forskning visar att de ofta misslyckas med detta. LÄS MER