Sökning: "Utomhuspedagogik idrott"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik idrott.

  1. 6. Ett äventyr varje dag : en studie om hur äventyrspedagogik kan användas i den dagliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johanna Fürst; [2015]
    Nyckelord :äventyrspedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; idrott och hälsa; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att ta reda på hur lärare använder upplevelsebaserat lärande i undervisningen samt hur lärare och elever i grundskolans tidigare år upplever ett sådant arbetssätt.  Mina frågeställningar var följande: Hur kan man använda upplevelsebaserat lärande i den dagliga undervisningen? Hur upplever lärare och elever att det är att arbeta med äventyrspedagogik? Metod Jag utförde kvalitativa intervjuer med en lärare och arton elever på en skola som deltagit i ett äventyr. LÄS MER

  2. 7. "Inne" är att vara ute? : Användandet av utomhuspedagogik i tio mellansvenska skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Zeffer; Josefine Lindström; [2014]
    Nyckelord :Children; didactics; education; health; physical education; school; teacher; outdoor education.; Barn; didaktik; idrott; hälsa; lärare; skola; utomhuspedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Utomhuspedagogik i förskoleklassen : Skiljer sig synen på utomhuspedagogik och användandet avnärmiljön beroende på om skolan är stadsnära eller naturnära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Ossowicki; Åsa Palm; [2013]
    Nyckelord :outdoor education; utomhuspedagogik; lärmiljö; förskoleklass; utomhusmiljö; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utomhuspedagogik syftar till lärande i samverkan mellan upplevelse ochreflektion utifrån konkreta erfarenheter i verkliga situationer. Det är ett handlingsriktatlärande utomhus där teori och praktik kopplas samman i ett erfarenhetsbaserat lärande,vilket leder till djupare kunskaper. LÄS MER

  4. 9. I vått och torrt. : En studie av en grundskola med friluftslivsprofil.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Nils Lerner; [2012]
    Nyckelord :Friluftsliv; friluftsaktiviteter; utomhuspedagogik; undervisning; profilskola;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är idag en central del i kursplanen i ämnet Idrott och hälsa men utvärderingar visar att det inte får så stor plats i realiteten. Detta har jag tyckt varit väldigt intressant och jag har därför haft som syftet med studien att undersöka hur en grundskola, med inriktning på friluftsliv och utevistelse, väljer att arbeta med kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse genom årskurs 1-9. LÄS MER

  5. 10. Ett steg i rätt riktning : En jämförande studie om skolbarn i 10-11 års ålders fysiska aktivitetssvanor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Patrik Sandebäck; Fredrik Sundquist; [2011]
    Nyckelord :barn; fysisk aktivitet; fysisk inaktivitet; Idrott och hälsa; KASAM; stegräknare; upplevelsebaserat lärande.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att dagens barn och unga under de senaste årtiondena tenderat att bli alltmer inaktiva. Vilket kan komma att få negativa konsekvenser för individens hälsa, samhället och skolan. Inom skolans verksamhet finns stora möjligheter för att främja och ge individen insikt i ett preventivt hälsoarbete. LÄS MER