Sökning: "fenomenografisk didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 171 uppsatser innehållade orden fenomenografisk didaktik.

  1. 1. Yngre barns möjlighet till inflytande : En kvalitativ studie om förskollärares åsikter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Vestman; Josefine Olofsson; [2024]
    Nyckelord :inflytande; miljö; rutiner; förhållningssätt; relation; övertagande handling; motståndshandling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare främjar inflytandet för barn i åldern ett till tre år på förskolan. Eftersom inflytande i förskolan ofta sammankopplas med verbal förmåga blev det därmed intressant att undersöka hur de yngsta barnen får inflytande likväl som de äldre barnen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Skyman; Sara Tallroth Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; lärares uppfattningar; grundskola; pedagogisk lek; pedagogiskt verktyg; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  4. 4. ”När man är källkritisk är man vaccinerad mot att bli lurad med falsk information” : En studie om samhällselevers källkritiska förhållningssätt i gymnasiearbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Holmberg; Ellinor Tellebo; [2023]
    Nyckelord :källkritik; gymnasiearbete; samhällsvetenskapsprogrammet; fenomenografi; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Källkritik är ett centralt inslag i många ämnen, inte minst i samhällskunskapen. Syftet med denna uppsats  var att  undersöka  svenska elevers olika förhållningssätt till källkritik i gymnasiearbeten inom samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  5. 5. Det handlar om att förbereda barnen inför en digitaliserad värld : En fenomenografisk studie om rektorers och förskollärares uppfattningar om förskolans digitaliseringsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Stefansdotter Axelsson; Emelie Ansgarsdotter; [2023]
    Nyckelord :Adequate digital competence; didactics; digitalization; phenomenography; preeschool teacher; principal; Adekvat digital kompetens; didaktik; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; rektor;

    Sammanfattning : När förskolans reviderade läroplan trädde i kraft år 2019 fick digitaliseringen en tydlig plats i styrdokumentet, med avsikten att barnen i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. I läroplanen framgår dock inte hur detta arbete ska gå till. LÄS MER