Sökning: "Violent computer games"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Violent computer games.
1. Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. LÄS MER
2. The Heroes We Never Are: Interpellation, Subjugation, and the Encoded Other in Fantasy CRPGs
Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – MediaSammanfattning : This thesis explores the topic of interpellation and subjugation in fantasy computer role-playing games (CRPGs). Using an assemblage-based framework, I argue that CRPG players are hailed and manipulated by the interplay of several texts and dynamics—mainly prose, code, numerical values, rule sets, and mechanics. LÄS MER
3. Dataspel som ett lugnande medel : En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. LÄS MER
4. Aggressiva barn på grund av våldsamma datorspel? : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Att spela datorspel är för många barn en rolig och populär sysselsättning och det finns olika sorters spel som barnen spelar. Många barn spelar våldsamma datorspel vilket har uppmärksammats i skolor. De har observerat att barn som spelat våldsamma datorspel lekt på ett aggressivt och våldsamt sätt på skolgården. LÄS MER
5. Den svenska synen på spelvåld mellan år 1998-2014
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Att underhållningsvåld i tecknade serier och videofilmer har debatterats och skapat moralpanik under tidigare år är känt. Kring milleniumskiftet intensifierades dock debatten kring underhållningsvåldet, bland annat i U.S.A. LÄS MER