Sökning: "analys harry potter"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden analys harry potter.

  1. 1. Undervisning och lärande i Harry Potter-böckerna : En litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svalstedt; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Harry Potter; Hogwarts; Lärandeteorier; Lärstilsanpassad metodik;

    Sammanfattning : Harry Potter-böckerna är den mest lästa serien inom fantasy-genren och har sålt sammanlagt drygt 450 miljoner exemplar världen över. Tidigare forskning visar att Harry Potter-böckerna tilltalar både barn, unga och vuxna. LÄS MER

  2. 2. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cajsa Crona; [2023]
    Nyckelord :Harry Potter; Harry; Ginny Weasley; Ginny; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling; narratology; gender roles; power; narratologi; genus; litteratur; genuskonstruktion; genusroller; könsroller; makt; genusteori; fokalisering; feminism; Harry Potter; maktrelationer; Ginny Weasley; Ginny; Harry; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Den onda, den goda och den åtråvärda : En genuskritisk analys av femininitet i Harry Potters värld.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Salina Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Harry Potter; femininity; performativity; gender norms; gender critical; Dolores Umbridge; Fleur Delacour; Luna Lovegood; Harry Potter; femininitet; performativitet; normer; genuskritik; Dolores Umbridge; Fleur Delacour; Luna Lovegood;

    Sammanfattning : This paper examines how femininity is portrayed in the Harry Potter-series. Many female characters display certain feminine traits which are deemed as negative in the novels, and they are treated as less than because of it. LÄS MER

  4. 4. Hjältar och genus -En kritisk analys av Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea Hedengran; Alice Larsson; [2021]
    Nyckelord :Hjälte; Genus; Handbok för superhjältar; Intersektionalitet; Mobbning; Makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kritisk belysning av hur superhjältemotivet och genus presenteras i bokserien Handbok för superhjältar som är populär bland barn och används i skolorna. Bokserien har även en tillhörande lärarhandledning där det finns tips och idéer för hur en kan jobbar med böckerna i skolan. LÄS MER

  5. 5. Harry Potter and Draco Malfoy : An analysis of race, prejudice, and class in the Harry Potter novels.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Konstantina Kalogeropoulou; [2020]
    Nyckelord :J.K. Rowling; Harry Potter; Draco Malfoy; Prejudice; Race; Racism; Good vs. Evil; Critical Race Theory; J. K. Rowling; Harry Potter; Draco Malfoy; Fördom; Ras; Rasism; Gott mot Ont; Critical Race Theory;

    Sammanfattning : This essay explores how in the Harry Potter series, J. K. Rowling's magical heroes function asparadigms whose roles reflect on issues of race, prejudice and racism. Those issues include goodand evil, socialism and aristocracy, purity and impurity, freedom and indebtedness. LÄS MER