Sökning: "anti förtryckande"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden anti förtryckande.
1. “Därför är historien aldrig färdigskriven…” : En litteraturanalys utifrån ett normkritisk perspektiv på undervisningsmaterial som används i grundskolans årskurser 1-3.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : I den här uppsatsen undersöker vi tre olika format av material som används i religionskunskap i grundskolans årskurs 1-3 utifrån ett normkritisk perspektiv. Syftet är att undersöka framställningen av några marginaliserade grupper som i denna studie består av barn, kvinnor och personer med funktionsvariation. LÄS MER
2. Etnisk diskriminering på arbetsmarknaden : Hur diskrimineras afrosvenskar i arbetslivet?
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Föreliggande studie undersöker och belyser etnisk diskriminering på arbetsmarknaden, med särskilt fokus på gruppen afrosvenskar. Att utsättas för diskriminering är förbjudet enligt svensk lag. Emellertid är etnisk diskriminering en omfattande och rådande problematik i samhället. LÄS MER
3. Komplexitet och förtryck i konflikten mellan sinhala-buddhisterna och muslimerna på Sri Lanka
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att uppmärksamma och analysera om och hur muslimerna på ön blir förtryckta samt att försöka bidra med medvetenhet och forskning. Iris Marion Youngs teori om förtryck vid namn Förtryckets fem ansikten används för att kunna studera materialet som utgörs av nyhetsartiklar och dokument från Amnesty. LÄS MER
4. “Socialt arbete är inte möjligt utan perspektiv på etnicitet och kultur” : En kvalitativ studie om socionomstudenters upplevelser av undervisning om etnicitet och kultur på socionomutbildningen vid Stockholms Universitet
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The aim of this study is to examine social work students’ experiences of knowledge regarding ethnicity and culture in the social work education at Stockholm University and if this knowledge is of importance for their future role as social workers. This is a qualitative study based on seven semi-structured interviews. LÄS MER
5. Från rastlösa ben till brottsling? : En systematisk litteraturstudie om ADHD och kriminalitet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Avvikande beteende sett utifrån samhällets norm kan uttrycka sig på olika sätt och innebära konsekvenser för individen. För ungdomar med ADHD kan svårigheter med integrering i omgivningens strukturer och sociala arenor påverka dem i negativ bemärkelse. LÄS MER