Sökning: "arbete med prioriterade grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden arbete med prioriterade grupper.

  1. 1. Folkbibliotekariers syn på och relation till folkbibliotekens arbete med digitala tjänster gentemot personer med synnedsättning : En kvalitativ intervjustudie om begreppet digitala tjänster i en bibliotekskontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jenny Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Digital services; public libraries; digital service work; priority groups; visual impairment; visual impairment; librarians; accessibility; democratic mission; sociotechnical perspective; new institutional theory; pragmatic legitimacy; cognitive legitimacy; Digitala tjänster; folkbibliotek; prioriterade grupper; synskada; synnedsättning; bibliotekarier; tillgänglighet; demokratiskt uppdrag; sociotekniskt perspektiv; nyinstitutionell teori; pragmatisk legitimitet; kognitiv legitimitet;

    Sammanfattning : For a person who has been diagnosed with a disability at some point in their life, their ability to be an active democratic citizen in our information society changes. This thesis examines what kind of challenges the Swedish public libraries and librarians faces in their day-to-day work connected to the specific group of users with vision-related disabilities and discusses and analyze public librarians' perception of what digital skills means to them. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotekens demokratiska uppdrag : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers uppfattningar om programverksamheters betydelse för att utveckla det demokratiska samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Erik Hugosson; [2022]
    Nyckelord :Public library; Public librarians; Values; Library programmes; Democracy; Public sphere; Models of democracy; Social turn; Pluralistic agonism; Folkbibliotek; Folkbibliotekarier; Värden; Programverksamheter; Demokrati; Offentlig sfär; Demokratiska modeller; Social vändning; Pluralistisk agonism;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna kandidatuppsats är att analysera hur folkbiblioteken verkar för samhällets demokratiska utveckling genom sina programverksamheter. De värden som utgör ramen för de demokratiska samhällena ligger även till grund för beskrivningen av de allmänna bibliotekens uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att stötta tysta barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tarja Jokela; Paulina Bago; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskollärare; kommunikation; tysta barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar i praktiken med tysta barns språkutveckling i förskolan, men också vilka utmaningar som förskollärare möter i detta arbete. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes i denna kvalitativa studie. LÄS MER

  4. 4. Att skåda det förflutna genom kaffe -Ett arbete om människors konsumtionsmönster av kaffe i Stockholm år 1780

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robert Höög; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbetes syfte är att studera människors konsumtionsmönster av kaffe i Stockholm år 1780. Genom att studera kaffekonsumtion kan människors olika levnadsstandard skönjas. De frågor som arbetet ämnar besvara är hur socialt spridd konsumtionen av kaffe var år 1780 i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Barngruppsstorlek i förskolan : Förändringsarbete i praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva-Marie Karlsson; Julia Piipponen; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; kvalité; statsbidrag; förändringsarbete; likvärdighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolverket (2018) bedriver sedan 2015 ett utvecklingsarbete som strävar, med hjälp av ett riktat statsbidrag, att öka utbildningens likvärdighet och stärka förutsättningar i förskolan för att kompensera för barns olikheter. Det ekonomiska stödet är avsett att minska antalet barn i barngrupper, där de yngsta barnen är prioriterade. LÄS MER