Sökning: "argumentera om"

Visar resultat 1 - 5 av 363 uppsatser innehållade orden argumentera om.

  1. 1. Mellan Risk och Trygghet : Riskhantering inom den svenska preppingrörelsen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovis Hallengren; Ebba Löfstedt; [2024]
    Nyckelord :Prepper; preppers; risk; risk management; security; trust; responsibility; Prepper; preppers; prepping; risk; riskhantering; trygghet; tillit; ansvar;

    Sammanfattning : From having been a marginal cultural phenomenon, interest in prepping as a practice has increased in society today. In Sweden, the authorities encourage people to be prepared to be able to survive on their own for at least a week. LÄS MER

  2. 2. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Björkman; Sarah Börjesson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Nätgrooming; fritidshem; kapabla väktare; digital kompetens; digital litteracitet; informellt lärande; formellt lärande; sociokulturellt perspektiv; barn som sociala aktörer;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER

  3. 3. Lärares och vårdnadshavares syn på omsättning av styr– och policydokument för elever med diagnosen NPF

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Olsson; Rebecka Persson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; lärare i fritidshem; extra anpassning; särskilt stöd; samverkan; kommunikation; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur styr- och policydokument omsätts i fritidshemmets praktik för elever med diagnosen neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Studien utgick från två frågeställningar, (ett) hur omsätts policy om extra anpassningar och särskilt stöd i fridshemmets praktik för elever med diagnosen NPF? Och (två) vad beskrivs som viktigt vid kommunikation och samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i planeringen av stödinsatser (extra anpassningar och särskilt stöd) i fritidshemmet? Studien har använts sig av en kvalitativ metod, i form av en semistrukturerad fokusintervju och flertal individuella intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Moraliska intuitioner och normativa teorier: Kan konsekventialismen få stöd av vetenskapen?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Mari-Ann Fredriksson; [2023-01-20]
    Nyckelord :moralfilosofi; moraliska intuitioner; neurovetenskap; evolutionär psykologi; mo- ralpsykologi; normativa teorier; deontologi; konsekventialism; trolley-problem;

    Sammanfattning : Peter Singer och Joshua Greene använder neurovetenskap och evolutionspsykologi för att ar- gumentera för att moraliska intuitioner generellt är otillförlitliga vilket innebär att vi inte bör basera moraliska omdömen på dem. Enligt dubbelprocessteorin om moraliska omdömen kopplas moraliska intuitioner som uppkommer genom automatiska reaktioner till deontolo- giska omdömen, medan rationella resonemang i hjärnans manuella läge tenderar att leda till konsekventialistiska omdömen. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER