Sökning: "barn med inlärningssvårigheter i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden barn med inlärningssvårigheter i skolan.

  1. 1. Effekter av serious games på lärande och motivation hos barn med inlärningssvårigheter : En utvidgad strukturerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Julia Törn; Jonas Åhlström; [2023]
    Nyckelord :learning; learning disabilities; motivation; public health; serious games; folkhälsa; inlärningssvårigheter; lärande; motivation; serious games;

    Sammanfattning : Introduktion: Utbildningsnivå är en bestämningsfaktor för hälsa, och det finns starka kopplingar mellan en individs utbildningsnivå och hälsa. Inlärningssvårigheter som dyslexi och dyskalkyli kan bidra till svårigheter i skolan samt fysisk och mental ohälsa. LÄS MER

  2. 2. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers kunskap och förståelse kring elever i den nedre delen av normalvariationsintervallet i relation till undervisning och kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Annika Sjöström; [2017]
    Nyckelord :begåvning; teoretiskt och abstrakt tänkande; inkludering; intelligens; lärande; Science General;

    Sammanfattning : Tanken om en skola för alla har satt sig. Delaktiga under ett och samma tak, med samma möjligheter. Trots detta finns en ganska stor grupp av elever som får underkänt i ett eller flera ämnen. En del elever kan misstänkas vara svagbegåvade, d. LÄS MER

  5. 5. Inlärningssvårigheter i matematik-Dyskalkyli och skolans arbete med denna diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Kim; [2016]
    Nyckelord :Dyskalkyli; Inlärningssvårigheter; Diagnos; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på om alla inlärningssvårigheter i matematik är dyskalkyli, hur skolan kan hjälpa elever som har dyskalkyli och hur personalen på skolan arbetar med denna diagnos. De forskningsfrågorna som arbetet utgår ifrån är följande: Är alla inlärningssvårigheter i matematik dyskalkyli? Hur kan skolan hjälpa en elev med dyskalkyli? Hur ser skolans, rektorns, lärarens och specialpedagogens arbete ut med ett diagnostiserat barn? Arbetet är en empirisk studie som utgår ifrån intervjuer med följande yrkesgrupper: forskare, rektor, lärare och specialpedagog. LÄS MER