Sökning: "barn psykologi lek"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden barn psykologi lek.

  1. 1. “ATT VARA LITEN” SPECIALISERAD BEHANDLING FÖR SMÅ BARN MED TRAUMA En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pia Lelliott; Frida Rosenström; [2022]
    Nyckelord :emotional trauma; psychological trauma; posttraumatic stress; severe stress; infant; toddler; preschooler; small child; treatment; intervention; therapy; psykiskt trauma; psykologiskt trauma; posttraumatisk stress; svåra påfrestningar; spädbarn; småbarn; förskolebarn; litet barn; behandling; intervention; terapi;

    Sammanfattning : Idag finns ett starkt forskningsstöd som visar att små barn utvecklar PTSD eller andra stressrelaterade symtom i samband med trauma i lika eller högre grad än äldre barn, ungdomar och vuxna. De yngsta barnens starka beroende av sina vårdnadshavare för överlevnad och skydd i kombination med deras utvecklingsmässiga omognad gör de minsta barnen till en särskilt utsatt och sårbar grupp. LÄS MER

  2. 2. Leken, var är du? En skådespelares undersökning av lekfullhet som strategi i repetitionsarbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Malin Vispe; [2021-11-19]
    Nyckelord :Skådespeleri; prestationsångest; lek; lekfullhet; repetition; teater; självkritik; närvaro; strategi; barndom;

    Sammanfattning : Är teater lek? I mitt arbete undersöker jag lekens relation till teater, och framförallt till repetition. Under repetitioner har jag upplevt att jag kan hamna i ett tillstånd där jag känner mig låst, att jag inte kan komma in i närvaron i rummet för att jag bedömer och recenserar mig själv. LÄS MER

  3. 3. Lek, lärandemiljö och flerspråkighet : En observationsstudie av flerspråkiga barns strategier för att ansluta sig till leken i förskolan samt av förskolepersonals arbete med inkludering av flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zainab Azad; Isabell Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Artefacts; Inclusion; Joining; Multilingualism and Preschool; Anslutning; Artefakter; Flerspråkighet; Förskolan och Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka strategier barn med annat modersmål än svenska använder för att ansluta sig till lek i förskolan samt vilka strategier förskolepersonal använder för att inkludera flerspråkiga barn i förskolan. Syftet är också att öka kunskapen om leken och den pedagogiska utomhusmiljöns betydelse för inkludering av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att förlora sin barndom och få hjälp att hitta den på nytt - en kvalitativ studie om psykodynamisk barnterapi efter trauma

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mahnaz Changolh; Camilla Liedberg Dannhusen; [2021]
    Nyckelord :trauma; anknytning; mentalisering; lek; psykodynamisk barnterapi; attachment; mentalization; play; psychodynamic childtherapy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att närma oss hur psykodynamiskt inriktade terapeuter som arbetar med barn med traumatiska erfarenheter, upplever sin kliniska verklighet och att få en inblick i på vilket sätt psykodynamisk barnterapi kan göra skillnad för dessa barn. Studien är uppbyggd på en kvalitativ grund och utgår från tolkande fenomenologisk anlays, IPA, (Interpretative Phenomenological Analysis). LÄS MER

  5. 5. Utbränd? Finns det skillnader i grad av utbrändhet beroende på kön, föräldraskap eller civilstatus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Madelene Johnn; Sara Persson; [2021]
    Nyckelord :burn out; gender; marital status; parenthood; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka om det fanns några skillnader avseende utbrändhet beroende på kön, civilstatus eller om en hade hemmavarande barn. Datan samlades in genom en online-enkät som utgick från Copenhagen Burnout Inventory. LÄS MER