Sökning: "berättelse och berättande"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden berättelse och berättande.

  1. 21. Berättarteknikernas kraft i filmskapande : - Long take och one shot

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Elias Arkenstedt; Isabella Calla Kjellin; [2020]
    Nyckelord :Long take; One shot; Schizophrenia; Sound Design; Storytelling; Filmmaking; Long take; One shot; Schizofreni; Ljuddesign; Berättarteknik; Filmskapande;

    Sammanfattning : Abstrakt  Detta kandidatarbete tar upp berättartekniker som long take och one shot. Undersökningen handlar om att kombinera dessa två filmtekniker som inte används lika ofta i dagens filmer genom att skapa en film där handlingen och ljudets betydelse samverkar med teknikerna, som leder till en fängslande filmupplevelse. LÄS MER

  2. 22. Datorspel i undervisningen : En analys av hur intrigen i The Witcher 2: Assassins of kings kan användas i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisette Larsson; [2020]
    Nyckelord :Education; computer games; video games; agency; interactivity; immersion; Undervisning; datorspel; agency; interaktivitet; immersion;

    Sammanfattning : Analysens syfte var att presentera om ett datorspel kan betraktas som en berättande text, hur ett datorspel skiljer sig från andra berättande texter, samt hur datorspelet The Witcher 2: Assassins of kings (2011) kan användas som en berättande text i gymnasieämnet svenska. Analysarbetet genomfördes genom att spela datorspelet, skriva loggbok och spela in spel-tillfällena. LÄS MER

  3. 23. På väg till en narrativt fantasifull skola : Inlevelse, visuell litteracitet och narrativ kompetens i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johan Weilander; [2019]
    Nyckelord :Swedish language education; grades 4-6; narrative texts; documentary film; narrative imagination; visual literacy; narrative competence; multimodal teaching; empathy; life conditions; Svenskundervisning; årskurs 4-6; berättande texter; dokumentärfilm; narrativ fantasi; visuell litteracitet; narrativ kompetens; multimodalt lärande; inlevelse; livsvillkor;

    Sammanfattning : Den svenska skolans undervisning i det svenska språket har för avsikt att göra eleverna narrativt kompetenta, det vill säga, de ska kunna förstå och skapa berättande texter. Inom läroplanen finns dock en öppning för ett mer vidgat textbegrepp där det inkluderas visuell litteracitet, att eleverna exempelvis ska kunna förstå filmiska berättelser. LÄS MER

  4. 24. The Saxon country houses in Transylvania - A survey on the rural heritage, its present challenges and future possibilities

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Christina Gherman; [2019]
    Nyckelord :Saxon; Trabsylvania; rural architecture; heritage; Romania; vernacular; reuse; rehabilitation; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : De Saxiska byarna i Transsylvanien karaktäriseras av sina befästa kyrkor och av en bystruktur som förblivit oförändrad sedan medeltiden. Idag finns sju av dessa hundratals byar listade på UNE-SCOs världsarvslista, men det finns ett stort värde i att arbeta för att bevara ännu fler. LÄS MER

  5. 25. Att få ihop en berättelse Utveckling och bedömning av narrativ förmåga hos elever i årskurs 1

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sanna Hellgren; [2019]
    Nyckelord :Nyckelord: narrativ förmåga; makronivå; Multilingual Assessment Instrument for Narratives LITMUS-MAIN ; bedömningsstöd; Nya Språket lyfter!; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka huruvida elevers berättande förändras under höstterminen i årskurs 1, och hur bedömningsstödet Nya Språket lyfter! (Skolverket, 2016a) bidrar till lärares bedömning av makronivå i muntliga narrativer. Metod: 46 elever deltog. LÄS MER