Sökning: "berättelsen om barnet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden berättelsen om barnet.

  1. 1. Informed consent: the decision-making capacity of children in relation to gender-affirming treatment

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Olivia Massey; [2021]
    Nyckelord :informed consent; medical law; social law; child law; gender-affirming treatment; Law and Political Science;

    Sammanfattning : När High Court of Justice avkunnade dom i målet Bell v Tavistock konstaterade domstolen att barn under 16 års ålder som lider av könsdysfori högst troligen inte kan ge ett giltigt samtycke till pubertetsbromsande hormonbehandling eller könskonträr hormonbehandling. Världen fick då ta del av berättelsen om en ung flicka som genomgått identitetsbekräftande vård och sedan ångrat sitt beslut. LÄS MER

  2. 2. ”Ser du mig?” : En vetenskaplig essä om tysta och blyga barn i förskolan som inte uppmärksammas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Rooyani; [2020]
    Nyckelord :shy; shyness; silent children; withdrawn children; approaching shyness; children’s participation; child perspective; communication; pedagogues’ approach; inclusion; participation; introverted children; Blyg; blyghet; tystlåtna barn; tillbakadragna barn; bemöta blyghet; barns delaktighet; barnperspektiv; kommunikation; pedagogernas förhållningssätt; inkludering; delaktighet; introverta barn;

    Sammanfattning : This essay is a scientific essay that centers around a story based on a self-experienced dilemma about a shy and silent child who does not communicate with the pedagogues at the preschool nor the majority of the other children. The child chooses to only communicate through her best friend and is then able to use both body- and verbal language, and it is only through this friend that others learn what the child wants. LÄS MER

  3. 3. Nu blev John så där tokig igen! : en essä om ett utagerande barn på ett familjedaghem

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marjatta Säflund; [2019]
    Nyckelord :childminders; family day care; acting-out children; empathy; field studies; participating observation; dagbarnvårdare; familjedaghem; utagerande barn; empati; fältstudier; deltagande observation;

    Sammanfattning : This scientific essay starts with a description of a dilemma that I as a childminder find hard to handle. The story is reproducing an incident where this day care child -John- is getting an outburst that is affecting many persons in the group activity local for childminders. LÄS MER

  4. 4. Vad sopas under mattan? : – en analys av barn- och vuxenrelationen i Sara Lövestams och Per Gustavssons bilderbok Under mattan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Jåfs; [2019]
    Nyckelord :Sara Lövestam; Per Gustavsson; barn-och vuxenrelationen; Under mattan; det kompententa barnet; närläsning; ikonotext;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Sara Lövestams och Per Gustavssons bilderbok Under mattan (2018). Bilderboken är skriven utifrån det idiomatiska uttrycket "att sopa något under mattan" och den illustrerar vad som faktiskt händer, bokstavligt talat, om vi sopar in allt möjligt under mattan. LÄS MER

  5. 5. ”De ville inte lyssna på mig när jag ville berätta varför dinosaurierna försvann” - Barn berättar om förskolan – en induktiv studie med narrativ ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Johansson; Johanna Wulff Wasberger; [2019]
    Nyckelord :barns perspektiv; berättelser; förskola; induktiv; narrativ; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig hur förskolan kan uppfattas ur barnens perspektiv vilket undersöktes med samtal som metod. Våra besök genomfördes under en period av två veckor där åtta barn på två olika förskolor deltog i enskilda samtal med oss. Sammanlagt deltog åtta barn i åldrarna tre till fem år. LÄS MER