Sökning: "bisexuell"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet bisexuell.

  1. 16. Att inkludera eller exludera : En kvantitativ studie om socionomstudenters förhållningssätt till specifik kompetens i mötet med HBTQ-klienter

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Lundberg Åsa; Anna Stenarv; [2015]
    Nyckelord :Bisexual; Cultural competence; Homosexual; LGBTQ; Queer; Social work; Social work students; Social work education; Specific knowledge; Transgender; Bisexuell; HBTQ; Homosexuell; Kulturell kompetens; Queer; Socialt arbete; Socionomstudenter; Socionomutbildningen; Specifik kunskap; Transperson;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine which approach future social workers have regarding specific competence in the meeting with lesbian, gay, bisexual, transgender and queer clients. Previous research shows that LGBTQ people have a low confidence towards social services, police and courts and say they face discrimination and degrading treatment to a greater extent than the heterosexual population. LÄS MER

  2. 17. Fast i garderobsöppningen : En kritisk diskursanalys av VeckoRevyns representation av bi- och homosexuellas sex- och kärleksrelationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emelie Eriksson Liljegren; Jeny Nilsson; [2015]
    Nyckelord :bisexual; homosexual; LGB; sex; love; lifestyle magazine; representation; critical discourse analysis; bisexuell; homosexuell; sex; kärlek; livsstilsmagasin; representation; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the ways in which the Swedish lifestyle magazine VeckoRevyn construct the sex and love relations of bi- and homosexuals. We analyzed 22 unique texts in magazines, from 2009 to 2014, in order to get a result as current as possible. LÄS MER

  3. 18. När lärare kommer ut ur garderoben : En intervjustudie med tre ickeheterosexuella lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Tess Emma Svensson; [2014]
    Nyckelord :bisexual; heteronormativity; homosexual; lesbian; media pedagogy; poetic narrative; teachers; visual art pedagogy; bildpedagogik; bisexuell; heteronormativitet; homosexuell; lesbisk; lärare; mediepedagogik; poetiskt narrativ;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet tar avstamp i metaforen ”att komma ut ur garderoben” och som blivande lärare intresserar jag mig för hur verksamma lärare som inte är heterosexuella väljer att agera i frågan om öppenhet. Syftet är att synliggöra ickeheterosexuella lärare genom att analysera och tolka tre lärares berättelser om sin yrkesvardag samt att diskutera resultatet ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. "Det är en riktig sexuell läggning och jag har den" - Hur omgivningens attityder påverkar bisexuellt identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Camilla Mårtensson; Siri Fischer; [2014]
    Nyckelord :double stigmatization; identity formation; bi-negativity; bisexuality; cultural attitudes; stigma management; LGBTQ; bisexualitet; omgivningens attityder; bi-negativitet; identitetsskapande; dubbel stigmatisering; stigmahantering; hbtq; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa bisexuellt identitetsskapande genom att undersöka vilken roll omgivningens attityder till bisexualitet har i denna process. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex bisexuella personer. LÄS MER

  5. 20. SKOLAN SOM HETERONORMATIVT SAMMANHANG : En kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som definierar sig själva som hbtq.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Katarina Larpe; [2013]
    Nyckelord :ungdomar; skola; hbtq; icke-heterosexuell; heteronormativitet; fara illa ; hbtq-kunskap; mångfaldsperspektiv; normkritiskt perspektiv; berättelser; narrativ metod;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Den här uppsatsens intresserar sig för hur ungdomar som definierar sig själv som homo- eller bisexuell, transperson eller queer (hbtq) har det i skolan. Därför har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som är mellan sexton och tjugoett år och tillsammans med deltagarna skapat berättelser om hur de har upplevt sin skoltid. LÄS MER