Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  2. 2. Barriers and facilitators to participate in physical activity for children and adolescents with Cerebral Palsy: A systematic literature review from 2009-2019

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lotte Sophie Moes; [2020]
    Nyckelord :Cerebral Palsy; participation; physical activity; barriers; facilitators;

    Sammanfattning : Background: Children and adolescents with Cerebral Palsy [CP] are not as physically active as their typically developing peers, which contributes to reduced physical fitness. Previous studies about participating in physical activity [PA] and disability in general have identified barriers and facilitators. LÄS MER

  3. 3. "Dom tindrar med ögonen" : Förskollärare och barnskötares diskussion om undervisning i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie-louise Farnestam; Lisa Josefsson; [2019]
    Nyckelord :teaching; circle time; preschool teacher; child minder; Undervisning; samling; förskollärare; barnskötare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Till sommaren 2019 börjar den nya Läroplanen för förskolan att gälla. I den skrivs begreppet undervisning fram. Det saknas idag en tydlig definition av begreppet vilket gör att förskollärare känner en osäkerhet kring undervisning. LÄS MER

  4. 4. Att bygga och konstruera i förskolan : En studie av förskolepedagogers beskrivningar av deras arbete med läroplansmålet för bygg och konstruktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sandra Jansson; [2018]
    Nyckelord :Building and constructing in pre-school; goal of the curriculum; teachers; technology in pre-school; Bygg och konstruktion i förskolan; läroplansmål; pedagoger; teknik i förskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how the goal in the curriculum that concerns construction can be realized in pre-school activities. The curriculum for the pre-school states that pre-school shall strive towards making sure each child develops the ability to build, create and construct with the use of different techniques, materials and tools (Skolverket, 2016a). LÄS MER

  5. 5. "Är man förskollärare, så är man förskollärare" : En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mary Pennemark; Sanna Ek; Linnea Glasberg; [2016]
    Nyckelord :Pre-school sector; pre-school teacher; organization; equality management; equality; male and female leadership; gender differences; gender; management; Förskolebranschen; förskollärare; organisation; equality management; jämställdhet; manligt och kvinnligt ledarskap; könsskillnader; genus; management;

    Sammanfattning : Sammanfattning - ”Är man förskollärare, så är man förskollärare” - En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen Datum:               2016-05-27 Nivå:                    Kandidatuppsats, företagsekonomi, 15 hp Institution:      EST - Ekonomi, Samhälle och Teknik vid Mälardalens Högskola Författare:       Linnea Glasberg, 30 mars 1994; Mary Pennemark, 30 maj 1988; Sanna Ek, 7 november 1994 Titel:                   ”Är man förskollärare, så är man förskollärare” - En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen Handledare:   Johan Grinbergs Nyckelord:       Förskolebranschen, förskollärare, organisation, equality management, jämställdhet, manligt och kvinnligt ledarskap, könsskillnader, genus, management. Frågeställningar:        ● Varför är det så få män som arbetar inom förskolebranschen? ● Hur är de olika arbetsuppgifterna fördelade mellan könen inom förskolebranschen? ● Hur ser kvinnors och mäns ledarskapsstilar ut inom förskolebranschen? ● Hur arbetar förskolor för att anställa fler män? Syfte:                   Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera varför förskolebranschen är ojämnt könsfördelad, där männen är i minoritet bland medarbetarna, samt hur organisationer inom den kvinnodominerade förskolebranschen arbetar för att uppnå jämställdhet. LÄS MER