Sökning: "copy"

Visar resultat 6 - 10 av 355 uppsatser innehållade ordet copy.

  1. 6. Losing personality : Exploring with a focus on formal speech how the register of Nakata Satoru in Murakami Haruki’s Umibe no Kafuka is affected when translated into English and Swedish

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna-Klara Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Japanese; Murakami Haruki; Kafka on the Shore; formality; translation; Nakata Satoru; Equivalence;

    Sammanfattning : When reading a translated book or a dubbed movie, one might come to wonder if the translation conveys the characters’ personality traits identically to that of the original, and while ‘identical’ may not be achievable, ‘equivalent’ rather may be within the scope of a translator’s capability. Translation between languages as vastly different as Swedish and Japanese, or English and Japanese are bound to face greater difficulties than for example Swedish and English. LÄS MER

  2. 7. När historikerna besökte Moskva : En historiografisk undersökning av Kommittén för nordisk utforskning av ryska arkiv

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Elias Sonesson; [2023]
    Nyckelord :Historia; historiografi; historiker; nationalism; internationalism; arkiv; arkivarbete; Sovjetunionen; Moskva; mellankrigstiden;

    Sammanfattning : This study investigates The Committee for Nordic exploration of Russian archives and what we can learn about the historiographical situation in the interwar period. The committee was active during 1928-1932 and was a collaboration between many senior historians from Sweden, Denmark and Norway. LÄS MER

  3. 8. Havredryckens visuella uttryck : En kvantitativ och beskrivande studie av den svenska marknadenshavredrycksförpackningar

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Linnea Falberg; Simon Magnusson; Astrid Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Havredryck; Förpackningsdesign; Visuell innehållsanalys;

    Sammanfattning : Havredryck har fått ett stort uppsving på senare år med en bredmålgrupp. För att få mer kunskap om förpackningsdesignens marknadfokuserar denna undersökning på havredryckens designbeslut i enbeskrivande studie. Den ämnar redovisa havredrycksförpackningarnasvisuella element för att sedan jämföra hur de överensstämmer medvarandra. LÄS MER

  4. 9. Punctuation Restoration as Post-processing Step for Swedish Language Automatic Speech Recognition

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Ishika Gupta; [2023]
    Nyckelord :Transformer; BERT; KB-BERT; NLP; punctuation restoration; deep learning; neural networks;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the Swedish language, where punctuation restoration, especially as a postprocessing step for the output of Automatic Speech Recognition (ASR) applications, needs furtherresearch. I have collaborated with NewsMachine AB, a company that provides large-scale mediamonitoring services for its clients, for which it employs ASR technology to convert spoken contentinto text. LÄS MER

  5. 10. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER