Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tjejers och killars läsning : En undersökning av högstadieelevers syn på läsning

    Magister-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Elina Purmonen; [2013]
    Nyckelord :reading; secondary school; fiction; girls and boys; teaching; gender; literacy; läsning; högstadiet; skönlitteratur; tjejer och killar; undervisning; genus; litteracitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka högstadieelevers syn på läsning, både allmänt och skönlitterärt. Syftet är även att försöka utröna om eventuella skillnader och likheter kan identifieras vad gäller tjejer och killar, där frågeställningarna rör synen på läsning och resultatets didaktiska värde. LÄS MER

  2. 2. Elevers användning av IKT på engelska i skolan och på fritiden : En kvantitativ undersökning i år 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Eline Bredby; [2013]
    Nyckelord :IKT; främmandespråksundervisning; högstadiet; genus; lärande;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med föreliggande studie är att undersöka hur elever i år 7 använder IKT på engelska i skolan och på fritiden. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: Finns det några skillnader i användningen av IKT på engelska i skolan och på fritiden? Finns det några skillnader i användningen av IKT på engelska mellan pojkar och flickor? Hur ser eleverna på IKT och lärande?   Inom ett samarbete mellan Stockholms universitet och en kommun i Stockholms län har en enkätundersökning genomförts med elever i år 7 på de kommunala skolorna i kommunen. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av genus vid engelskinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christian Sundberg; [2008]
    Nyckelord :genusskillnader; engelska; högläsning; dataspel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka varför pojkarna i en mellanstadieklass presterar bättre än flickorna i engelska. Det är enligt läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo94) viktigt att all undervisningen i skolan är könsneutral och att skolan ska motverka traditionella könsmönster. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns arbetsstrategier i teknik betraktat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Åsa Blomkvist; [2006]
    Nyckelord :Teknik; Förskolan; Genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap i teknik är en fråga om demokrati. I vårt samhälle behöver vi ett stort tekniskt kunnande för att kunna delta. Det är viktigt att människor har kunskap för att kunna vara med och fatta beslut om hur teknologin ska utvecklas (Skogh 2001). LÄS MER

  5. 5. Ungdomar och datorn : Vilken roll spelar datorn i ungdomars liv?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Wessman; [2005]
    Nyckelord :ungdomar; datorer; datoranvändare; Internetanvändare; genus; stress; Sociology; Sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : How does the computer influence teenagers' lives. I interviewed five young people, and gave a questionnaire to another 47, about this. What I found was that they were aware of and handled well the risks with the Internet and the computer, but had problems with the computer taking too much of their time. LÄS MER