Sökning: "datorspel lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden datorspel lärare.

  1. 1. Att läsa eller inte läsa : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Myhrman; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsförmåga; läsning; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den internationella undersökningen PIRLS visar på att svenska elevers läsförståelse sjunker och att kunskapsklyftan mellan flickor och pojkar ökar, där flickor presterar bättre än pojkar. Tidigare forskning visar på samband mellan motivation till läsning och läsförmågor. LÄS MER

  2. 2. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frans Hollender; Ahmed Abed; [2023]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; engelska; second language; young English language learners;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i svenskklassrummet på högstadiet : Lärares uppfattningar om estetiska lärprocesser i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ann Isaksson; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetik; högstadielärare; svenskämnet; meningsskapande;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattning av estetiska lärprocesser i svenskämnet. Syftet med den här studien är att ta reda på hur kunskapen om estetiska lärprocesser i svenskämnet ser ut hos högstadielärare samt få en inblick i hur svensklärare arbetar med dem i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Digitalisering, fallerande eller bestående? : En kvalitativ studie om hur lärare inom fritidshem förankrar den digitaliserade undervisningen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Madicken Johansson; Eric Wiklund; [2021]
    Nyckelord :Lärande; kompetens; datorspel; digitala hjälp- och läromedel; digitalisering; spelbaserat lärande; digitala medier och verktyg; digital lärande miljö.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare inom fritidshem förankrar sina resonemang kring begreppen digitalisering och spelbaserat lärande, samt kartlägga användning av digitala hjälp- och läromedel i skolans verksamheter. I studien har vi en utgångspunkt att se från ett sociokulturellt perspektiv genom hela arbetet. LÄS MER

  5. 5. Digitala fritidsaktiviteters inverkan på ungdomars litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mia Pudaric; Astrid Påhlman; [2021]
    Nyckelord :akademisk prestation; datorspel; digitala fritidsaktiviteter; fritidsaktiviteter; fritidsläsning; genrer; högkonsumtion av medier; litteracitet; läsförståelse; medieanvändande; modersmålsundervisning; multiplayer-spel; online-spel; singleplayer-spel; socioekonomisk status; språkförmåga; TV; TV-program; underhållning; vokabulär;

    Sammanfattning : Vi har i denna kunskapsöversikt sammanställt och analyserat ett tiotal vetenskapliga studier för att försöka kartlägga ett eventuellt samband mellan ungdomars litteracitet och TV-tittande samt datorspelande. Dessa aktiviteter har blivit vanligare de senaste åren medan läxläsning och läsning av skönlitteratur har blivit mer ovanligt. LÄS MER