Sökning: "demokratisk jämlikhet"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden demokratisk jämlikhet.
11. Social hållbarhet i översiktsplaner
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Detta arbete syftar till att skapa en större förståelse kring hur svenska kommuner implementerar och beskriver social hållbarhet i översiktsplaner. Detta gjordes genom att undersöka hur just social hållbarhet integreras och beskrivs i sex stycken kommuners översiktsplaner. LÄS MER
12. Integration i Sverige, nycklar till dörrar utan lås? : en kritisk och reviderande analys av begreppet integration
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Föreliggande arbete innehåller en begreppsanalys av det officiella begreppet integration och syftar till att undersöka vad det finns för problematik med den vedertagna förståelsen av integration i Sverige, och hur begreppets innebörd lämpligen kan revideras för att bättre uttrycka integrationspolitikens utmaningar. Utgångspunkten är den att i begreppet integration, och förståelsen av detsamma, ligger både integrationens problem, men också dess potentiella lösning. LÄS MER
13. Om demokratins begrepp: till kritiken av betänkandet av 2014 års Demokratiutredning
Master-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : 2016 publicerades betänkandet av 2014 års Demokratiutredning, Låt fler forma framtiden!. Demokrati är ett av politikens mest grundläggande begrepp och som sådant både legitimerar det makten, och utgör måttstocken för utövandet av den. Samtidigt präglas demokratin, både som begrepp och praktik, av en mångtydighet. LÄS MER
14. Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat på riksdagen. I den här uppsatsen undersöks lobbyism på kommunal nivå utifrån ett mottagarperspektiv med fokus på beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. LÄS MER
15. Möjligheter för ett radikalt demokratiskt svenskämne : En dekonstruktion av svenskämnets didaktiska utgångspunkt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att omformulera svenskämnets didaktiska utgångspunkt genom att utgå från filosofen Jacques Rancières radikala förståelse av vad demokrati innebär. Detta görs genom en "dekonstruktiv" läsning av ämnets styrdokument där ett alternativt sätt att förstå ämnets didaktiska beståndsdelar formuleras (vilket i sin tur görs med utgångspunkt i Laclau & Mouffes "hegemoniska strategi"). LÄS MER