Sökning: "didaktik i yrkesprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden didaktik i yrkesprogram.

  1. 1. "Sånt man inte skulle säga till morsan..." : En kvalitativ studie om könsnormer på yrkesprogram i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karolina Enqvist; Ellen Jernberg; [2022]
    Nyckelord :Gender norms; gender roles; norms; vocational programs; study and career guidance; individual level; Könsnormer; könsroller; normer; yrkesprogram; studie- och yrkesvägledning; individnivå;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar att undersöka hur yrkesprogrammen på gymnasieskolan förhåller sig till olika könsnormer på individnivå. En kvalitativ intervjustudie används för att ge en personlig inblick hur individer reflekterar över sin gymnasietid utifrån könsnormer, valprocessen och studie- och karriärvägledares påverkan. LÄS MER

  2. 2. Svenskämnet och läromedlet : Lärarnas användning av läromedel och läromedlets korrelation till ämnesplanen i svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Stefan Holmström; [2022]
    Nyckelord :teacher; materials; swedish; subject; analysis; textbook; läromedelsanalys; läromedel; svenskämnet; svenskämnes-didaktik;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har undersökt huruvida de undersökta läromedlens innehåll korrelerar med vad som står i ämnesplanen för svenska. Den har också undersökt hur läromedlen används och vilka urval i läromedlen lärarna gör. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiken kan göras mer relevant för elever på yrkesprogram : En litteraturstudie av matematik på gymnasiets yrkesprogram och hur matematiken kan kopplas till elevernas kommande yrke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mattias Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; Matematik på yrkesprogram; relevans; synliggöra matematik;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram i Sverige presterar sämre på nationella proven i matematik jämfört med elever på högskoleförberedande program (detta trots att matematikkurserna på yrkesprogram är anpassade till yrkesutbildningen och ofta på en lägre teoretisk nivå än på de högskoleförberedande programmen). En anledning till varför eleverna lyckas sämre kan vara att eleverna inte ser nyttan med matematiken, det vill säga att det i kurserna saknas en tydlig koppling till hur de kan använda matematiken i sitt kommande yrke. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2021]
    Nyckelord :Svenska; gymnasiet; skönlitteratur; didaktik; kvalitativa intervjuer; inkludering; proximal utvecklingszon; skolans demokratiska uppdrag; likvärdig undervisning;

    Sammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Lärares erfarenheter av gymnasieelevers intresse för religionsämnet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på hur mångfald och kön kan påverka elevers intresse för ämnet och lärarnas didaktiska val i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; Ana Tache; [2020]
    Nyckelord :religion; undervisning; attityder; gymnasieprogram; didaktik; mångfald;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på attityder hos gymnasieelever på olika program till religionsämnet i relation till faktorer som kön och mångfald. Vidare undersöks didaktiska val och utmaningar som lärare ställs inför i religionsundervisningen i klasser med religiös mångfald kontra klasser där en stor andel sekulära elever förekommer. LÄS MER