Sökning: "digital språk film"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden digital språk film.

  1. 1. Kan filmundervisning ersätta dietistkontakt vid nydiagnostiserad graviditetsdiabetes? : En utvärdering av ett nytt arbetssätt inom Region Jönköpings län

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Matilda Byström Titusson; [2022]
    Nyckelord :Graviditetsdiabetes; filmundervisning; kostbehandling; kostråd;

    Sammanfattning : Bakgrund Graviditetsdiabetes (GDM) kännetecknas av glukosintolerans som uppträder under graviditet där förhöjda blodsockervärden kan innebära risker för både kvinnan och barnet. Region Jönköpings län anslöt sig till Socialstyrelsens sänkta gränsvärden under 2019 vilket resulterade i ökat patientantal. LÄS MER

  2. 2. “Pippi är ju inte en blyg liten tjej direkt” : En kvalitativ studie om pedagogers hanterande av könsnormer i förskolans digitala medieutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Angelika Kjellin; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; genus; genusperspektiv;  könsnormer;  film; media; digital kompetens;

    Sammanfattning : Idag har digitala medier i form av strömmad film och serier en given plats i förskolans verksamhet. Men vilka bilder förmedlas egentligen i dessa? Studiens syfte är att undersöka och synliggöra hur pedagoger kan hantera stereotypa och alternativa könsnormer som kommer till uttryck i förskolans strömmade medieutbud. LÄS MER

  3. 3. Multimodala texter : En intervjustudie med lärare och elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Larsson; [2020]
    Nyckelord :Multimodal texts; multimodal storytelling; text production; digital tools; interaction; communication; sociocultural learning; Swedish teaching; Multimodala texter; multimodalt berättande; textproduktion; digitala verktyg; interaktion; kommunikation; sociokulturellt lärande; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Dagligen möter eleverna multimodala texter både i skolan och på fritiden. Digitaliseringen har medfört en förändring i hur texter läses och produceras. Dessutom bidrar digitaliseringen till både möjligheter och svårigheter för såväl lärare som elever. LÄS MER

  4. 4. Ett fönster till vårt klassrum : En intervjustudie om hur lärare kan skapa delaktighet för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter i arbetet med klassblogg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Oksjö; [2018]
    Nyckelord :Participation; classroom blogs blogs; digital tools; language-; reading and writing disabilities; sociocultural perspective; social media; public work; authentic readers; Delaktighet; bloggar; klassbloggar; digitala verktyg; språk-; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; sociala medier; offentligt arbetssätt; verklig mottagare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze how teachers can create participation in the work of classroom blogs for students in language-, reading- and writing difficulties. Another aim is also to see what challenges and possibilities it brings. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling : En intervjustudie om språkutvecklande undervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; Karin Hagstrand; [2016]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisningsmetoder; flerspråkighet lärarintervjuer åk 4-6; undervisningsanpassning;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative interview study is to investigate which methods some teachers in grades 4–6 say that they use to strengthen multilingual pupils’ development in language and knowledge. A central place in the study is devoted to these teachers’ choice of method and how they justify it. LÄS MER