Sökning: "discourse of marketing"

Visar resultat 1 - 5 av 207 uppsatser innehållade orden discourse of marketing.

  1. 1. IMAGINE THAT – DATORREKLAM SOM UTTRYCK FÖR SAMTIDA SAMHÄLLSIDEAL. En multimodal kritisk diskursanalys av 1980-talets reklambilder för persondatorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Esther Malmqvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Persondator; Marknadsföring; Medieteknologier; Sociotechnical Imaginaries; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Until the 1970s, computers were primarily being used by universities, bigger companies or nationstates. With the invention of the microchip the average size of computers was reduced and they became more affordable, resulting in the creation of the microcomputer and eventually personal computers. LÄS MER

  2. 2. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Lundgren; Alma Wikberg; [2024]
    Nyckelord :Beauty standards; advertising; fashion industry; femvertising; woke; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på propaganda Propagandabegreppet i Sverige mellan 1920 och 1951

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Theodor Lindström; [2023-06-29]
    Nyckelord :Propaganda; reklam; Jacques Ellul; Reinhart Koselleck; agitation; informationspolitik; svensk press 1920 – 1951;

    Sammanfattning : This thesis examines the term propaganda and it´s use and meaning in the public discourse in Swedish press between the years 1920 and 1951. The thesis asks the overarching question of how and why the definition of the term changes from a neutral word to a word with negative connotations. LÄS MER

  4. 4. Hotels in Sweden in the regard of green marketing

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elza Jakovele; [2023]
    Nyckelord :green marketing; hotels; Sweden; managers; discourse; sustainability;

    Sammanfattning : Although marketing has been prevalent for many decades, the concept of green marketing remains relatively novel to both consumers and businesses. In the light of the evolving global climate, and escalating concerns regarding sustainability, businesses are compelled to explore new approaches. LÄS MER

  5. 5. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicles; Car commercials; Green capitalism; Green marketing; Multimodal discourse analysis; Environmental Communication; Elbilar; Bilreklam; Grön kapitalism; Grön marknadsföring; Multimodal diskursanalys; Miljökommunikation;

    Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER