Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tillgänglighet och inkludering i förskolan : villkor för barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Cecilia Dahlberg; [2015]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; förskolan; inkludering; kommunikation; motorik; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur de inställningar, kunskaper och erfarenheter som finns hos personal inom förskolan påverkar den möjlighet barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar har till tillgänglighet och inkludering. Utan tillgänglighet är inte inkludering möjligt och från och med 1/1 – 2015 är bristande tillgänglighet en diskrimineringsform i diskrimineringslagen. LÄS MER

  2. 2. ”Man vill ha kvar det här gamla enkla; är man sån så är man sån.” :  - Attityder och (hetero)normer i förhållande till skolans förebyggande arbete med sexualitet och könsidentitet/-uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sabina Esp; Evelina Schön; [2011]
    Nyckelord :LGBT; school welfare officer; social worker; fundamental values; preemptive; attitudes; norms; health; discrimination law; sexuality; gender identity; gender expression; transgender; heterosexuality norm; HBT; skolkurator; socionom; värdegrundsarbete; skola; förebyggande; attityder; heteronorm; normer; ohälsa; diskrimineringslag; diskrimineringsgrund; sexualitet; könsidentitet; könsuttryck; transpersoner;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie med utgångspunkt i den ohälsa som är dokumenterad bland hbt-ungdomar där skolan pekas ut som en betydande arena. Syftet var att undersöka hur gymnasieskolor i förhållande till för skolan rådande styrdokument valde att konkretisera det förebyggande arbetet med värdegrundsfrågor kopplade till sexualitet och könsidentitet/-uttryck samt undersöka skolkuratorers attityder, normer och upplevelser i förhållande till detta arbete. LÄS MER