Sökning: "dolt lärande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden dolt lärande.

  1. 1. När den anställde tror på sina egna förmågor kan en kompensutveckling ske inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg : En kvalitativ studie om hur ett stödjande ledarskap kan främja kompetensutveckling inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Health and care; LSS; Disabled; Employees; leadership; skills development; hidden disabilities; the individual s abilities; key competencies; health; work ability; labor market; Vård och omsorg; LSS; Brukare; Medarbetare; ledarskap; kompetensutveckling; dolt funktionshinder; individens förmågor; nyckelkompetenser; hälsa; arbetsförmåga; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka förutsättningar en chef upplever sig ha för att tillämpa ett stödjande ledarskap inom den offentliga förvaltningen Vård och omsorg. Bakgrunden till denna studie bygger på att det finns ett behov av att personal som arbetar inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg att utveckla sin kompetens. LÄS MER

  2. 2. Ett dolt yrke : Sjuksköterskors uppfattning om operationssjuksköterskans profession

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Malin Strålman; Felicia Österlund; [2020]
    Nyckelord :operating theatre nurse; patient; profession; shortage; suffering; bristyrke; lidande; operationssjuksköterska; patient; yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både nationellt och internationellt råder idag en brist på operationssjuksköterskor vilket leder till ökade väntetider till operation och ett lidande för patienten. Bristen på operationssjuksköterskor gör det angeläget att undersöka synen på yrket och om yrket behöver synliggöras för att eventuellt öka intresset för specialisering. LÄS MER

  3. 3. Ställ upp på led! : En vetenskaplig essä om individens subjektifieringsprocess i fritidshemmets gruppbaserade struktur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Hansson; [2018]
    Nyckelord :After-school; individuals versus group; hidden learning; power; structure; Fritidshem; individ kontra grupp; dolt lärande; makt; struktur;

    Sammanfattning : This scientific essay is based on a self experienced situation from my work in after-school activities. Suddenly I find myself in a situation that is not thought through were the only goal is to transfer the students in the school area. I am asking them to stand in line to go to the lunch cafeteria. LÄS MER

  4. 4. Förskollärare i offentlighetens ljus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Marin; Josefin Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Backstage; Digital professionalism; Frontstage; Förskollärare; Gränsdragning; Omdöme; Profession; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares gränsdragning mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavarna och hur denna gräns kan komma att påverkas vid användandet av sociala medier. Detta görs utifrån följande tre frågeställningar; Var drar förskollärare gränsen mellan sin roll som professionsutövare och sin roll som privatperson? Hur drar förskollärare gränsen mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavare? och Hur förhåller sig förskollärare till den nya formen av offentlighet som sociala medier utgör? I genomförandet av studien används kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem legitimerade förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Genom leken kommer lärandet : Några lärares syn på barns lärande genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jeanette Lowent; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka om några utvald lärare anser att leken kan bidra till ett lärande och om lärarna använder sig av lek för att nå lärandet, samt undersöka hur lärarna ser på leken i allmänhet. Ett aningen dolt syfte var även att genom studien försöka få lärarna att själva börja reflektera över deras egen undervisning, lek och lärandet. LÄS MER