Sökning: "dyslexi elever uppfattar"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden dyslexi elever uppfattar.

  1. 1. "Det blir som en liten stötta." : Tolv mellanstadielärares erfarenheter av alternativa verktyg i arbetet med elever som har dyslexi.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lindqvist Lindqvist; Anna Löfling; [2022]
    Nyckelord :alternativa verktyg; artefakt; dyslexi; scaffolding; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att få ökad kunskap om lärares erfarenheter av alternativa verktyg i arbetet med elever som har dyslexi. Frågeställningar som använts är: Vilka alternativa verktyg erbjuds enligt lärare i läs- och skrivaktiviteter för elever som har dyslexi? Hur uppfattar lärare att alternativa verktyg används i läs- och skrivaktiviteter av elever som har dyslexi? Vilka möjligheter och utmaningar ser lärare i användandet av alternativa verktyg i läs- och skrivaktiviteter av elever som har dyslexi? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER

  3. 3. Engelskundervisning och dyslexi : En studie i lärares uppfattning om att anpassa undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Björch; Karin Sagebro; [2019]
    Nyckelord :Engelska; dyslexi; motivation; repetition; kommunikation; läromedelsstyrt; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur lärare i årskurs 4, 5 och 6 uppfattar att de har kunskap och möjlighet att undervisa så att elever med dyslexi får godtagbara kunskaper i engelska. För att ta reda på lärarnas uppfattningar genomfördes 11 semistrukturerade intervjuer i tre olika kommuner med lärare som undervisar i engelska i årskurserna 4, 5 eller 6. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie med lärare i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nina Åkerblom; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Läs- och skrivsvårigheter; Läs- och skrivundervisning; Läs- och skrivinlärning; Dyslexi; Att skriva sig till läsning; Sociokulturellt perspektiv; lärare; Kvalitativ intervjustudie.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i lågstadiet uppfattar att de använder digitala verktyg i undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter. Mitt syfte har varit att ta reda på hur elevernas läs- och skrivutveckling kan stöttas genom användningen av digitala verktyg samt undersöka vilka positiva och negativa effekter lärarna lyfter fram som ett resultat av detta. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om IKT i undervisningen : En intervjustudie om inkluderande undervisning

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Skogström; Lovisa Andreasson; [2017]
    Nyckelord :IKT; pedagogisk differentiering; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare uppfattar att IKT (informations- och kommunikationsteknik) som arbetssätt påverkar en inkluderande undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där sex verksamma lärare deltar och delger sina uppfattningar. LÄS MER