Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Muntliga situationer; muntlig presentation; svenskundervisning; retorik; talängslan; talrädsla; oro för att tala; muntligt nationellt prov;

    Sammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER

  2. 2. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER

  3. 3. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Södergård; Björn Bergström Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Assessment; formative assessment; schools for mentally retarded.; Bedömning; Bedömning för lärande; formativ bedömning; summativ bedömning; idrott och hälsa i grundsärskolan; grundsärskolan; särskolan; betyg; Lgr 11; Lpo 94; dokumentation; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Hur vet du vad jag kan? : En intervjustudie om kunskapsbedömning med sex lärare för grundskolans år 1-3

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Eriksson; [2007]
    Nyckelord :assessment; assessment and primary school; evaluation; knowledge assessment; bedömning; betyg; kunskap; kunskapsbedömning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta arbete handlar om lärares bedömningsarbete i grundskolans år 1 t.o.m. 3 och går även igenom betydelsen av begreppet kunskap. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar och tankar om betyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Håkan Pettersson; [2007]
    Nyckelord :betyg; elever; konkurrens; motivation; självförtroende; stress;

    Sammanfattning : Jag har ofta noterat att när jag lämnat tillbaka prov och meddelat provresultat är eleverna angelägna om att få veta vilket betyg som deras resultat skulle ge. I år 7 får man inte prata någonting om betyg med eleverna. När jag meddelar eleverna detta skapar det en besvikelse och frustration hos dem. LÄS MER