Sökning: "etik marknadsföring"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden etik marknadsföring.

  1. 16. Annonseringsplats: Inte en plats för alla – en intersektionell studie av annonsmaterial i tidningen VeckoRevyn

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Sylvander; Fanny Lindén; Rebecka Johansson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord: intersektionalitet; representation; mångfald; VeckoRevyn; annonsmaterial; General Works;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker om en förändring har skett av representation och mångfald i VeckoRevyns annonser mellan år 2000 och 2016. Analysen är huvudsakligen baserad på feministisk teori och dagordningsteorin, och utgår från ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. There's a new sheriff in town! : En kvalitativ studie om OECD:s implementering av den största internationella skattereformen på över hundra år

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Eleonor Broström; Emelie Karlsson; [2017]
    Nyckelord :BEPS; Action 7; OECD; Permanent establishment; International taxation; Corporate Structure; Profitability; Ethics; Morality; BEPS; Åtgärdspunkt 7; OECD; Fast driftställe; Internationell beskattning; Bolagsstruktur; Lönsamhet; Etik; Moral;

    Sammanfattning : Den internationella skattelagstiftningen har inte följt globaliseringens snabba utveckling, där det idag saknas regler vilka till fullo reglerar multinationella koncerners vinstallokering. Idag är flertalet nationers skattebaser därmed urholkade, då företag kan allokera vinster till nationer med låg eller ingen beskattning. LÄS MER

  3. 18. Kritik mot etik? : En kvalitativ studie om etiska dilemman inom sinnesmarknadsföring utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sandra Aldén; Hanna Lindström; Caroline Måsberg; [2016]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; Etiska dilemman; Marknadsföringsetik; Sensorisk perception; Konsumenter;

    Sammanfattning : Sinnesmarknadsföring är ett högaktuellt begrepp inom marknadsföringssammanhang som syftar till att använda sensoriska stimulanser för att tillfredsställa konsumenter genom en differentierad och personlig upplevelse av varumärket. Att investera i strategier för de samtliga fem sinnena, ljud, doft, syn, känsel och smak, kan medvetet som omedvetet leda konsumenter till köp. LÄS MER

  4. 19. Förståelse och förtroende i förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elisabeth Embre; Amanda Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Professionalization; legitimacy; market orientation; ethics; humanitar-ian organizations; competition; Save the Children; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine how the professionalization and the increased competition affect humanitarian organizations, as well as how the changes affect the communication with their members and contributors. We are carrying out a case study of the Save the Children organization in order to concretize the chosen subject. LÄS MER

  5. 20. Oetiskt eller inte? : Personliga attributens påverkan på konsumentreaktioner av oetisk marknadsföring

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sari El-Nabolsi; Fredrik Söderberg; [2016]
    Nyckelord :Ethics; business ethcis; advertising; marketing; unecthical; personal attributes; reactions; Etik; affärsetik; reklam; oetisk; marknadsföring; personliga attribut; reaktioner;

    Sammanfattning : .... LÄS MER