Sökning: "examensarbete titel lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden examensarbete titel lärare.

  1. 16. Läroplansförändring inom Idrott och hälsa : En undersökning om hur lärare i ämnet idrott och hälsa har sett på läroplansförändringarna från Lgr62-Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Tholse; [2015]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; läroplansförändring; gymnastik; idrottslärare; läroplansforskning; ämnesinnehåll och syfte;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Arbetets art: Ämneslärarutbildning, Examensarbete i Historia, 15HP Antal sidor: 36 Titel: Läroplansförändring inom Idrott och hälsa, En undersökning om hur lärare i ämnet idrott och hälsa har sett på läroplansförändringarna från Lgr62-Lgr11 Författare: Ida Tholse, 911114-2023 Handledare: K.G Hammarlund                                                                                                                                                                  Bakgrund: Förändring i skolan är något som sker kontinuerligt. LÄS MER

  2. 17. History is her story too! En kvalitativ undersökning om jämställdhetsperspektiv och urval i undervisning i 1900-talets populärmusikhistoria.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Edström; [2014]
    Nyckelord :Utbildning; Genus; Jämställdhet; Musik; Musikhistoria; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational sciences; Music education; Music; Music history; Equality; Gender; Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Forgotten Role Models - A Qualitative Study on Selection and Equality in 20th Century Popular Music History Education Author: Anna Edström This paper is a qualitative study based on interviews with four music history teachers working at different levels in the Swedish educational system. The intention of the study is to describe how teachers regard their role as mediators of a cultural heritage, how they select educational material and how they work with equality in a subject which traditionally has male-dominated content. LÄS MER

  3. 18. Erfarenhetsbaserat lärande. Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Windström; [2014]
    Nyckelord :Elevers erfarenheter i undervisningen; lärares uppfattningar och arbetssätt; sociokulturellt perspektiv; fenomenografiskt förhållningssätt; progressivt; levandegöra; livslångt lärande; skolan- en del av samhället; gränsöverskridande undervisning; det livsvida lärandet; undervisningsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Erfarenhetsbaserat lärande - Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen. Författare: Jessica Windström Termin och år: VT´14 Kursansvarig institution: Göteborgs Universitet, Sociologiska institutionen Kurs: LAU 390 Handledare: Birgitta Kullberg Examinator: Hans Rystedt Rapportnummer: HT12-2920-060 _____________________________________________________________________________ Nyckelord och nyckelbegrepp: Elevers erfarenheter i undervisningen, lärares uppfattningar och arbetssätt, sociokulturellt perspektiv, fenomenografiskt förhållningssätt, progressivt, levandegöra, livslångt lärande, skolan- en del av samhället, gränsöverskridande undervisning, det livsvida lärandet, undervisningsbaserat lärande. LÄS MER

  4. 19. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stellan Karlsson; Therese Lindblom; [2014]
    Nyckelord :islamofobi; rasism; konflikthantering; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER

  5. 20. Hur lärares arbetsrum bör utformas för att uppnå såväl psykosocialt välmående som god arbetsuppfyllnad : – en semistrukturerad intervjuundersökning i tre olika typer av arbetsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sanna Knutsson; [2013]
    Nyckelord :Arbetsrum; psykosocialt välbefinnande; arbetsuppfyllnad; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Abstract Författarens namn: Sanna Knutsson Titel: Hur lärares arbetsrum bör utformas för att uppnå såväl psykosocialt välmående som god arbetsuppfyllnad– en semistrukturerad intervjuundersökning i tre olika typer av arbetsrum Titel på engelska: How teachers’ workroom should be designed to achieve the best rates of psychosocial health and job output – a semistructured servey of three different kinds of workrooms Antal sidor: 53 Syftet med studien är att undersöka hur lärare i olika typer av arbetsrum upplever sitt arbetsrum såväl psykosocialt som arbetsmässigt. Jag har valt att bortse från organisationskulturen på skolorna. LÄS MER