Sökning: "föreställningar manligt och kvinnligt"
Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden föreställningar manligt och kvinnligt.
1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER
2. Kön och LVM : Hur samhällets föreställningar om kön framställs i LVM domar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Könsbaserade normer är något som återfinns i alla delar av samhället. Vad samhället bestämt ska vara manligt respektive kvinnligt återfinns även i särskilt utsatta grupper i samhället. En utsatt grupp är personer med missbruksproblematik vilken vi valt att fokusera på i denna studie. LÄS MER
3. ”Har velat testa hockey som tjej men inte vågat för det är inte så vanligt att tjejer spelar det.” : En studie om gymnasieelevers uppfattningar om undervisning kring könsmönster i ämnet Idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Normer finns överallt i vårt samhälle och påverkar hela tiden oss människor. I idrotts- och motionsaktiviteter förekommer det könsmönster samt normer om vad som anses vara manligt och kvinnligt vilket påverkar och begränsar människors deltagande. LÄS MER
4. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER
5. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER