Sökning: "företagens skandaler och ekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden företagens skandaler och ekonomi.
1. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER
2. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER
3. Argumentativ CSR-kommunikation. : En studie om hur svenska modeföretag legitimerar sin outsourcade produktion.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Modebranschen präglas av ett ständigt sökande efter billigast möjliga arbetskraft. Som en konsekvens väljer företag som opererar inom denna sektor vanligen att outsourca sin produktionsfunktion till en tredje part bortom hemmamarknaden. Ett sådant beslut kan vidare ge upphov till en komplex försörjningskedja. LÄS MER
4. CSR rapportering av organisations skandaler. : En kvalitativ innehållsanalys av företagens hållbarhetsrapportering före och efter en skandal
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The main subject in this research study is to try to understand the link between legitimacy upholding and CSR reporting, which in this case is sustainability reporting. In this research study we examine how companies’ legitimacy can be damaged by a scandal. LÄS MER
5. Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? : En kvantitativ studie på 567 publika bolag under en elvaårsperiod
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Andrea Averland och Elina Strand Handledare: Jan Svanberg Datum: 2018 - Maj Syfte: Det nya begreppet CSI som indikerar på företagens sociala oansvariga beteende diskuteras alltmer frekvent som motpart till begreppet CSR som indikerar på företagens sociala ansvarsfulla beteende. Då det verkar som att CSI har en chockverkande effekt på intressenterna av en omfattning som inte motsvaras ens av stora CSR-ansträngningar, då omfattningen av den chockverkande effekten och dess orsaker ännu till stor del är okända. LÄS MER