Sökning: "förhållningssätt handledning"

Visar resultat 36 - 40 av 224 uppsatser innehållade orden förhållningssätt handledning.

  1. 36. Att vårdas av sjuksköterskestudenter : En litteraturstudie om patienters upplevelser

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hilja Gunnarsson; Michelle Hamnstedt; [2021]
    Nyckelord :Counseling; experience; nursing student; patient; relation; work integrated learning; Handledning; patient; relation; sjuksköterskestudent; upplevelse; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samtliga vårdverksamheter kommer patienter i kontakt med sjuksköterskestudenter, som under den verksamhetsförlagda utbildningen förväntas erbjuda patienter god vård under handledning av legitimerade sjuksköterskor. Syfte: Att beskriva patienters upplevelser av att vårdas av sjuksköterskestudenter. LÄS MER

  2. 37. Barnmorskors erfarenheter av att vårda gravida tonåringar i mödrahälsovården : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ellinor Magnusson; Emelie Hartonen; [2021]
    Nyckelord :Midwife; pregnancy; teenager; Barnmorska; graviditet; tonåring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnmorskans roll är att stödja kvinnan under graviditet och barnafödande. Gravida tonåringar behöver ofta mer stöd och hjälp av barnmorskan under graviditeten än äldre kvinnor.  Syfte: Att belysa barnmorskors erfarenheter av att vårda gravida tonåringar i mödrahälsovården. LÄS MER

  3. 38. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Pihl Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; informationsanvändande; specialpedagogik; övergång; överlämning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 39. "Specialpedagogen i en mer central funktion för att förebygga utåtagerande beteende bland barn i förskolan" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med utåtagerande beteende bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Lindblom; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; främjande arbete; förebyggande arbete; förskola; utåtagerande beteende; prosocialt beteende; förutsättningar;

    Sammanfattning : Inom svensk och internationell forskning framkommer det att utåtagerande bland barn i förskolan är ett omfattande problem där främjande av prosociala beteenden och emotionell kompetens kan hämma utåtagerande beteende. Pedagoger upplever ofta en känsla av otillräcklighet i arbetet med barn i sociala svårigheter och uppger en önskan om ökat specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  5. 40. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER