Sökning: "förhållningssätt handledning"

Visar resultat 26 - 30 av 224 uppsatser innehållade orden förhållningssätt handledning.

  1. 26. När man jobbat ett tag kanske man kan lyfta blicken lite : Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med onkologiska patienter i livets slutskede - en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Fanny Klang; Helena Larsson; [2022]
    Nyckelord :onkologi; palliativ omvårdnad; sjuksköterska; transition;

    Sammanfattning : Introduktion: Palliativ omvårdnad syftar till att tillgodose patientens fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov, samt ge närstående stöd i sorgearbetet. Inom palliativ cancervård genomgår sjuksköterskan den palliativa transitionen genom vilken de utvecklas från att vara mer uppgiftsorienterad och styrda av rutiner, till att ha ett mer holistiskt synsätt och kunna överblicka de komplexa behoven patienten och dess anhöriga har. LÄS MER

  2. 27. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med psykisk sjukdom på akutmottagningar : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Isabelle Olsson Nordehammar; Tove Jiborn; [2022]
    Nyckelord :Emergency department; Experiences; Mental illness; Nurses; Perceptions; Akutmottagning; Erfarenheter; Psykisk sjukdom; Sjuksköterskor; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande problem i samhället trots mer öppna och förstående attityder kring ämnet. I sitt arbete möter den grundutbildade sjuksköterskan inte bara patientgruppen på psykiatriska avdelningar utan även inom den somatiska vården och akutsjukvården. LÄS MER

  3. 28. Språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Sara Björnryd; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; ordinarie förskola; specialpedagog; språkförskola; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Björnryd, Sara och Gustafsson, Malin (2022). Språklig sårbarhet i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 29. “Jag antar att det handlar om att guida som en coach, leda som en ordförande och vara experten när det behövs”: En studie om handledning av låtskrivningsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Terese Fredenvall; Aliette Tardy; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Coachning; Handledning; Musikskapande; Låtskrivning; Musikutbildning; Educational Science; Music Education; Guidance; Music creation; Songwriting; Science General; Performing Arts;

    Sammanfattning : When reading course plans for music classes or looking into the available music courses in the Swedish school systems’ pre higher and higher educations (gymnasium, folkhögskola and post gymnasium), the increased interest in creating music is shining through. Using Bennett’s (2012b) argument “if songwriting can’t be taught, it can certainly be learned” (Bennett, 2012b, s. LÄS MER

  5. 30. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER