Sökning: "förhandla makt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden förhandla makt.

  1. 1. "Får jag vara med?" : En kvalitativ studie om hur barn förhandlar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Solei Björnfjell; Stina Juntti; [2023]
    Nyckelord :tillträdesstrategier; Corsaro; observation; intervju; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera strategier som barn i en syskongrupp på förskolan använder sig av för att förhandla om lekutrymmet i den fria leken samt att analysera förskollärares uppfattningar av och om barns förhandlingsstrategier. Genom observationer och i en fokusgruppsintervju har vi fått svar på forskningsfrågorna: vilka förhandlingsstrategier vi kan se att barnen använder för att få tillträde: vad strategierna leder till: vilka förhandlingsstrategier förskollärarna kan se samt hur förskollärarna arbetar för att motverka exkludering i den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Maktobalans i expertsamtal om fotboll : En analys av män och kvinnors möjligheter inom sportjournalistiken till att förhandla om makt under studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jasmine Ekeberg; Anna Siekas Englundh; [2023]
    Nyckelord :Gender; discourse; football; experts; power; media; gender research; Genus; diskurs; fotboll; experter; makt; medier; genusforskning;

    Sammanfattning : ”Maktobalans i expertsamtal om fotboll” undersöker hur makt förhandlas genom språket i tre olika studiosamtal om fotboll, i vilka både manliga och kvinnliga experter deltar. Studien undersöker hur den manlige experten framställs i jämförelse med den kvinnlige, och om samtalsformerna mellan de olika plattformarna skiljer sig åt eller liknar varandra. LÄS MER

  3. 3. Yrkeskunnande och professionsutveckling : Reflektioner om utbildningssystemet och andra essé anteckningar om bildningsidealet i "2000-talets utbildning"…

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Zoran Zivkovic; [2022]
    Nyckelord :utbildningssystem; lärarroll; skolledare; läraryrke; kunskap; kunnande; utbildningsmål; bildningsidealet; makt; nyhumanism; postmodernism; skolpolitik; dialog; intuition.;

    Sammanfattning : Min essé är samling av undersökningar, funderingar och teorier om bildning, kunskap, utbildning och lärarrollen i rådande utbildningssystemet. Mina förhoppningar är att essén belyser lärarens yrkesroll i en ny ljus. LÄS MER

  4. 4. Hur härmar man ”en färg”? : En samtalsanalytisk studie av ansiktsrelaterade åtgärder, roller och humor i Bäst i test

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Philip Löf Nyqvist; [2022]
    Nyckelord :ansiktshot; ansiktsräddande åtgärder; humor; makt; förhandla makt; tävling; diskursanalys; humordiskurs; tävlingsdiskurs; tv-program; Bäst i test; Taskmaster;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att belysa hur makt förhandlas fram genom ansiktsrelaterade åtgärder inom en tävlingsdiskurs och en humordiskurs i tv-programmet Bäst i test. Ett underliggande syfte är även att diskutera vilka implikationer detta har på en lokal nivå, inom själva samtalet, samt även på en global nivå, inom diskurserna,makt i allmänhet och konsekvenser för deltagarna ur större perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Weaponised Design : En studie om hur makt, kapitalism, brist på etik och konsekvenstänk kan leda till skadligt bruk av design

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Julia Malmliden; Agnes Wollner; [2021]
    Nyckelord :design; power; consequence; design ethic; capitalism; weaponised design; infrastructure; supply chain; usability; dark pattern; design; makt; konsekvens; designetik; kapitalism; weaponised design; infrastruktur; försörjningskedjan; användbarhet; dark pattern;

    Sammanfattning : Informationssystemen blir en allt större del av vår vardag och ger oss nya möjligheter attinteragera med varandra men det är dess design som bestämmer hur vi gör det. Genomanvändningen av system genereras mängder av värdefull information om oss ochproblematiken uppstår när system, direkt eller indirekt, skadar användare. LÄS MER