Sökning: "feminina attribut"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden feminina attribut.

  1. 1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  2. 2. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror inte att han går på östrogen" : En kvalitativ studie om normbrytande maskulinitetsuttryck i Hansacompagniets reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lina Pukari; Oscar Kinnrell; [2023]
    Nyckelord :Representation; masculinity; gender; advertisement; genderblurring; Hansa; Representation; maskulinitet; genus; reklam; genderblurring; Hansa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera hur normbrytande maskulinitetsuttryck representeras i Hansacompagniets reklambilder samt hur reklambilderna tolkas av en målgrupp av unga män. I studien valdes sju reklambilder till fokusgruppen, varav de fyra bilder som genererade mest reaktioner valdes för att vidare analyseras semiotiskt. LÄS MER

  4. 4. "Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?" : En multimodal kritisk diskursanalys om konstruktionen av könsstereotyper i dramaserien Snabba Cash

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oliver Eriksson; Eric Sporrong; [2022]
    Nyckelord :MCDA; genus; maskulinitet; femininitet; hegemoni; stereotyper; streaming; Netflix;

    Sammanfattning : Studien ”Blev du värsta psykologen helt plötsligt bre?” ämnar kartlägga och belysa konstruktionen av könsstereotyper i en svenskproducerad dramaserie. Uppsatsen undersöker porträtteringen av könsstereotyper i den populära dramaserien Snabba Cash som släpptes våren 2021 på streamingplattformen Netflix. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER