Sökning: "genusskapande förskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genusskapande förskola.

  1. 1. Performativa handlingars genuskraft : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares performativa handlingar gentemot barnen i naturmiljöer utifrån barnets biologiska kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Andersson; Lovisa Bech; [2023]
    Nyckelord :gender; preschool; kids; nature; preschool teacher; day care givers working in the preschool; performatives; genus; förskola; barn; naturmiljö; förskollärare; barnskötare; performativer;

    Sammanfattning : Performativa handlingars genuskraft är en småskalig kvalitativ studie som bygger på socialkonstruktivism med Judith Butlers teori om genusskapande och performativitet som teoretisk utgångspunkt. Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares performativa handlingar i språkbruket gentemot förskolebarn i naturmiljöer beroende på barnets biologiska kön. LÄS MER

  2. 2. Högläsning - en litterär dörr till genusskapande? : En kvalitativ studie om hur pedagoger producerar olika genusnormer under högläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Larsson; Jessika Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Pedagoger; Högläsning; Genus; Poststrukturalistisk feminism; Queerteori; Diskursanalys; Diskurspsykologi; Normativitet; Icke-normativitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur pedagoger talar om genus tillsammans med barn i den vardagliga och återkommande högläsningen i förskolans verksamhet. Detta studeras genom att undersöka vilka diskurser om genus pedagoger ger uttryck för under högläsning samt hur litteraturens bilder och texter används som underlag för diskussion under högläsning. LÄS MER

  3. 3. Genus i miljön? : Hur förskolans miljö kan påverka barns genusskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Elfström; Olivia Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; miljö; leksaker; lek; pojkar och flickor; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur miljö och leksaker kan påverka barns genusidentitet. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer och observationer på sex förskolor. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Olika men lika : Du är den du är. Pedagogers resonemang om jämställdhetsarbete i förskolan.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helen Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :genus; normer; normkritiskt perspektiv; förskola; jämställdhet; likabehandling; genusskapande;

    Sammanfattning : BakgrundI förskolans uppdrag ingår att behandla alla barn lika samt forma dem till samhällsfungerande, självständiga individer som är kritiska mot rådande normer. I denna studie fokuseras på jämställdhet mellan könen. Historik, regler, etik och forskning kring detta presenteras i bakgrunden. LÄS MER

  5. 5. "Pojkar kan också tycka om rosa" : Om barnböckers förmedlande av genus och barns uppfattningar om pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Matilda Olsson; [2009]
    Nyckelord :genus; barnböcker; könsroll; stereotyp; identitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att belysa genusperspektivet i ett antal bilderböcker för förskolebarn samt att ge en bild av några barns uppfattningar om flickor och pojkar. De teoretiska utgångspunkterna fokuserades på barns genusskapande utifrån de stora utvecklingspsykologiska teorierna men en beskrivning av kamraters samt barnböckers påverkan på barns genusskapande gavs också. LÄS MER