Sökning: "grundskolans tidigare år"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden grundskolans tidigare år.
21. Motiv bakom läsläxor : En intervjustudie om grundskollärares erfarenheter av arbetet med läsläxor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundskollärares erfarenheter av arbetet med läsläxor. Frågeställningarna för studien handlar om vilka syften och motiv som framträder i lärarnas utsagor om läsläxor, hur lärarna organiserar arbetet med läsläxor avseende planering, genom- förande och uppföljning, samt vilka olika dimensioner av ämnet litteratur och läsning som framträder i deras beskrivningar av arbetet med läsläxor. LÄS MER
22. När orden blir mer än ord. : En kvalitativ studie om läsförståelse och läsförståelsestrategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att studera hur lärare som arbetar i grundskolans tidigare år arbetar med att lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse. För att undersöka detta har två metoder använts, först genomfördes en observation och därefter en intervju med de enskilda lärarna. LÄS MER
23. Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En enkätundersökning om studie- och yrkesvägledaren som en stödjande specialistfunktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Grundskolans styrdokument argumenterar för kontinuerlig vägledning med ett ansvar på hela skolan. Att detta inte fungerar i praktiken är sedan länge konstaterat, och gapet mellan teori och praktik är ett faktum - ett gap vi ville undersöka närmare. LÄS MER
24. Framgångsrikt lärande i matematik : En fallstudie av lärares förhållningssätt till kända faktorer som påverkar elevernas måluppfyllelse i ämnet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att i lärares uppfattningar och handlingar utforska deras förhållningssätt till faktorer som i tidigare forskning visat på områden som leder till framgång i undervisning. Studien utfördes i form av en fallstudie med en kvalitativ metodansats. LÄS MER
25. Pedagoger och rektorers attityder till användandet av utomhuspedagogik i NO - en jämförelse mellan två grundskolor belägna på olika geografiska platser i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagoger och rektorers attityder till användandet av utomhuspedagogik på två skolor belägna på olika geografiska platser i Sverige. Båda skolorna har en rik närmiljö och befinner sig på landsbygd. LÄS MER