Sökning: "grupphandledning"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade ordet grupphandledning.

  1. 6. Specialpedagogisk handledning i grundskolan : Lärares upplevelser av grupphandledning och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Appelgren; Ulrika Axelsson; [2019]
    Nyckelord :gruppgandledning; specialpedagogisk handledning; handledningseffekter; barn i behov av särskilt stöd; fenomenologisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att utforska och få ökad förståelse för hur lärare som grupphandleds av en specialpedagog upplever handledning. Vi ämnade även utforska hur lärare upplevde grupphandledningens effekter i deras yrkesutövning. LÄS MER

  2. 7. Bollplank eller kontrakt? : En intervjustudie om specialpedagogers syn på handledning och på rollen som handledare för det kollegiala lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Heidi Krichau; [2019]
    Nyckelord :Consultation; SENCOs; special education; TLC; PLC; Handledning; specialpedagog; secialpedagogik; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om specialpedagogers syn på handledning och på rollen som handledare. Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers syn på handledning för det kollegiala lärandet samt de möjligheter och utmaningar specialpedagoger möter när de handleder. LÄS MER

  3. 8. Rollen som kvalificerad samtalspartner och handledare : En intervjustudie med specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Kindfors; [2018]
    Nyckelord :Qualified dialogue partner; tutoring; special educator; Kvalificerad samtalspartner; handledning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner och handledare. Syftet med studien är att undersöka specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner och specialpedagogisk handledning. Fokus för studien är att få fram specialpedagogers upplevelser av rollen. LÄS MER

  4. 9. Hur beter vi oss själva egentligen? : Skolpersonalen som förebild och vikten av att kunna hantera sina egna konflikter

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarina Fischerström Cook; Madeleine Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Personalkonflikter; konflikthantering; samverkan; integrering; lärare i fritidshem; fritidspedagog; obehöriga; arbetslag; grupphandledning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på en kvalitativ intervjustudie som har utförts bland personalen inom ett fritidshem och i samarbete med lärare och skolledare. Tio personer med olika utbildningar och uppdrag har intervjuats för att identifiera hur konflikter inom ett arbetslag kan uppstå och te sig. LÄS MER

  5. 10. Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Batistic; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; pedagoger; reflektion; relation; relationellt perspektiv; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Författare: Batistic, Sandra (2018). Titel: Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel. En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan. LÄS MER