Sökning: "hotellbranschen"

Visar resultat 26 - 30 av 161 uppsatser innehållade ordet hotellbranschen.

  1. 26. Kapitalstruktur i svenska SMF inom hotellindustrin : En kvantitativ studie om faktorer som belyser kapitalstruktur utifrån pecking order teorin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Nessrin Abu Baker; [2021]
    Nyckelord :Gästfrihetsbranschen; finansieringsbeteenden; kapitalstruktur; hotellföretag; små och medelstora företag; långfristiga skulder; kortfristiga skulder; pecking-order teorin; tradeoff teorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera faktorer inom hotellbranschen med inriktning på små-och medelstora företags kapitalstruktur utifrån de centrala faktorerna från teorierna trade-off och pecking order teorin. Däremot utgick hypoteserna utifrån pecking order teorin och testades därefter genom en regressionsanalys. LÄS MER

  2. 27. Hotellens hållbarhetsarbete: spelar det någon roll? : En kvalitativ studie om konsumenters medvetenhet och inställning till hållbarhet inom hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Ines Hodzic; Rebecca Höglind; Amy Trewhitt; [2021]
    Nyckelord :Hotellbransch; Attityd; Konsumentbeteende; Medvetenhet; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Hållbarhetsåtgärder; Attityd-beteende gap;

    Sammanfattning : Hållbarhet är i dagens samhälle ett alltmer viktigt ämne och berör mer än bara miljö. Medanledning av detta har konsumenter börjat ställa högre krav på företag gällande hållbarhet och ämnet kan användas fördelaktigt som en konkurrensstrategi. LÄS MER

  3. 28. VI HANN INTE GÖRA EN STOR FIN PLAN - En kvalitativ studie om Covid-19-pandemins effekter på hotellanställdas upplevda arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Aida Finström; Felicia Lindgren; [2020-08-26]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; hotellbranschen; kommunikation; kris; psykosocial arbetsmiljö; stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Fallstudien ämnade undersöka hur konsekvenserna av Covid-19-pandemin har påverkat arbetsmiljön, främst den psykosociala, inom hotellbranschen. Mer specifikt har syftet varit att undersöka hur personalen påverkats av hotellens krishantering, med ett särskilt fokus på upplevelsen av stöd och ledningsgruppernas kommunikationsstrategi. LÄS MER

  4. 29. En skattjakt i camping- och hotellbranschen : En kvalitativ marknadsundersökning av AR-Gamification i camping- och hotellverksamheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Fredriksson; Rebecka Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Augmented Reality; Gamification; TAM; Marknadsundersökning; Camping; Hotell;

    Sammanfattning : Användandet av tekniska verktyg förutspås vara en viktig del av hur camping- och hotellverksamheter utvecklar sina kundrelationer. Existerande forskning fokuserar mestadels på Augmented Reality och gamification som separata koncept. LÄS MER

  5. 30. Att överleva i av- och ombokningarnas tid : En kvalitativ studie av hur två hotell och två resebyråer anpassat sig till och hanterat effekterna av Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ebba Hansell; Wurood Harbi; [2020]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; crisis; crisis management; organizational learning; hotel industry; travel agency industry; learning in crisis; tactical marketing; strategic marketing.; Covid-19 pandemin; kris; krishantering; organisatoriskt lärande organisational learning ; hotellbranschen; resebyråbranschen; lärande under en kris learning in crisis ; taktisk marknadsföring; strategisk marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur den kris som Covid-19 pandemin skapat harpåverkat hotell och resebyråers digitala taktiska respektive planerade strategiska marknadsföring,samt den krishantering som tillämpats av företagen under denna pandemin och de lärdomar dedragit av denna kris.Teori: Den teoretiska referensramen för denna studie innefattar marknadsförings-, krishanteringsoch organisationsteori. LÄS MER