Sökning: "hotellbranschen"

Visar resultat 6 - 10 av 161 uppsatser innehållade ordet hotellbranschen.

  1. 6. Hållbart chefskap: En kvalitativ studie om det egna självledarskapet hos chefer inom hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sara Samuelsson; Sara Thysell; [2023]
    Nyckelord :Chefskap och Ledarskap; Hjälteideal; Självledarskap; Hållbart chefskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Genomgående i det empiriska materialet var att alla chefer ville se sig som en ledare, en förebild som föregick med gott exempel för sina medarbetare. Ingen ville direkt förlika sig med titeln chef. Uppfattningen fanns att en bra ledare finns där för sina medarbetare och sätter deras behov framför sina egna. LÄS MER

  2. 7. Självincheckning & personlig service på hotell : den perfekta balansen?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Amir Kanawati Tkhakakhov; Marina Kanjevic; Tilde Sämfors; [2023]
    Nyckelord :Self-service technologies; personal service; SST; hotel experience; young hotel guests; check-in; check-out; expectations.; Självserviceteknologi; personlig service; SST; hotellupplevelse; unga hotellgäster; incheckning; utcheckning; förväntningar; nöjdhet;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates how check-in and check-out self-service technology (SST)for hotels affects the hotel experience of young hotel guests. Following study also focuses onevaluating whether the current SST technology meets the expectations of these young guests. LÄS MER

  3. 8. Varumärkeslojalitet inom hotellbranschen : En kvalitativ studie på svenska fritidsresenärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Bjälvestrand Ida; Saga Forsman; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Hotel Industry; Brand Trust; Brand Image; Consumer Satisfaction; Perceived Value; Varumärkeslojalitet; hotellindustrin; varumärkestillit; varumärkesimage; kundnöjdhet; upplevt värde;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study is to examine which factors affecting hotel brand loyalty among Swedish leisure- travelers are the most central. Previous studies regarding hotel brand loyalty are lacking on the Swedish market, and therefore a research gap has been identified. LÄS MER

  4. 9. Vart tog alla vägen? : En kvantitativ studie av orsakerna till att den svenskahotellpersonalen inte återvänder efter Covid-19.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Viktor Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Hotel industry; staff shortage; staff perspective; employer attractiveness; work motivation; covid-19; employer branding; job demands resources; competence; personnel development; Sweden; Hotellbranschen; personalbrist; personalperspektiv; arbetsgivarattraktivitet; arbetsmotivation; covid-19; employer branding; job demands resources; kompetens; personalutveckling; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att dels utifrån ett personalperspektiv undersöka och förstå huruvida arbetsgivarattraktivitet och arbetsmotivation bidrar till personalbristproblematiken inom den svenska hotellbranschen, för att sedan utforska vilka aspekter som påverkar personalens återkomst till branschen. För att besvara syftet har studien utgått ifrån frågeställningarna ”Vilka faktorer ligger bakom att tidigare personal inom hotellbranschen inte återvänder efter COVID-19 pandemin?” samt ”Vilka arbetsrelaterade justeringar kan genomföras för att locka tillbaka kvalificerad personal till branschen?”. LÄS MER

  5. 10. Den abnormala avkastningen och investerarnas beteende : En empirisk studie av hotellbranschen på aktiemarknaden under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Velma Benno; Maklin Yousif; [2023]
    Nyckelord :Hotell; Covid-19; eventstudie; abnormal avkastning; signifikans; Effektiva marknadshypotesen; Behavioural finance; Blackrock; Vanguard.;

    Sammanfattning : Syftet: Studien syftar till att analysera och beskriva den abnormala avkastningen på aktier inom hotellbranschen under Covid-19. Ytterligare analyseras agerandet av hotellföretagens största aktieägare under pandemin för att skapa en förståelse för hur storägarna hanterade sitt aktieinnehav. LÄS MER