Sökning: "hur kvinnor framställs i media"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden hur kvinnor framställs i media.

  1. 1. Hur gestaltas offer för dödligt partnervåld i media?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emilia Olsson Stjernberg; [2024]
    Nyckelord :Dödligt våld; media; offer; partnervåld; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Media kan genom sin gestaltning av offer påverka hur samhället ser på offer vilket i sin tur kan påverka människors rädsla för brott. Studier har visat att rädslan tenderar att öka när offret framställs som en vanlig person. LÄS MER

  2. 2. "Där det finns sexualiserade kvinnor kommer det alltid att finnas kåta män" : - En tematisk analys av medias framställning av OnlyFans

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Josefine Eriksson; Johanna Christians; [2023]
    Nyckelord :OnlyFans; media; thematic analysis; children; social work; OnlyFans; media; tematisk analys; barn; socialt arbete;

    Sammanfattning : OnlyFans is a relatively new digital platform where fans subscribe to content that a creator publishes. Everything from food recipes to workouts is published, but the platform is best known for its content of sexual material. There are currently a limited number of evidence-based studies regarding OnlyFans. LÄS MER

  3. 3. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  4. 4. Nöjesjournalistikens medierapportering av elitpersoner : En kvalitativ textanalys av hur män och kvinnor framställs i medier

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vilma Landin; [2023]
    Nyckelord :Genus; nöjesjournalistik; elitpersoner; makt; gestaltning; medielogiken; dagordning;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to study the media reporting of elite people in Swedish entertainment journalism, based on a gender perspective. To investigate the phenomenon: How media contribute to consolidating or challenging gender roles in society. The study is a case study of the 2022 defamation trial between actors Amber Heard and Johnny Depp. LÄS MER

  5. 5. OnlyFans – Är det konst, porr, handel eller prostitution? : En tematisk innehållsanalys av medias framställning av OnlyFans

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elina Karlsson; Olivia Ring Hedlund; [2023]
    Nyckelord :onlyfans; media; framställning; prostitution; socialt arbete; tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka framställningen av plattformen OnlyFans i svensk nyhetsmedia. För att besvara vårt syfte har vi tre frågeställningar om makt- och genusrelationer, prostitution samt barn och ungas vanmakt. LÄS MER