Sökning: "idrottens kommersialisering"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden idrottens kommersialisering.
1. Ju mer, desto bättre? En rättsteoretisk undersökning av det upphovsrättsliga skyddet för idrottsevenemang och idrottsarrangörer inom EU
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I takt med idrottens tilltagande kommersialisering har EU successivt tagit på sig en mer aktiv roll i regleringen av idrottsrelaterade frågor. På det upphovsrättsliga området har EU vid ett flertal tillfällen framhållit hur upphovsrättsliga regler är centrala för att skydda idrottsarrangörers investeringar och kreativa insatser mot digitala plattformar som olovligen tillgängliggör sändningar av idrottsevenemang. LÄS MER
2. Hur påverkas idrottsvarumärken av sponsoravtal med spelbolag? : En komparativ studie mellan Linköping HC och Brynäs IF
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Today' s Sport organizations faces many challenges; they are to compete not just only on the pitch but also in many other fields. The commercialization of sports has contributed to that these sport organizations has evolved to be more like a regular company rather than just a non-profit sport team. LÄS MER
3. Rekrytering och utvärdering av fystränare inom herrelitishockeyn : En undersökning av SHL-lagens strategier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Till följd av idrottens fortsatta kommersialisering och professionalisering har behovet av ny kompetens uppstått bland idrottsorganisationer. Därav har även nya roller blivit aktuella för idrottsorganisationer, framförallt bland elitföreningar. En av dessa roller är fystränare. LÄS MER
4. Spelaragentens intressekonflikt - En studie av agentens lojalitet gentemot spelaren i ljuset av Svenska Fotbollförbundets nya reglemente
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I och med idrottens kommersialisering skapades nya behov och därmed möjlighet för nya aktörer att ta plats på den idrottsliga arenan. En av dessa var spelaragenten, som idag förekommer inom i stort sett alla kommersialiserade idrotter. LÄS MER
5. Idrottens medialisering - ur elitidrottares perspektiv : En studie om hur elitidrottare ser på medias utveckling och dess effekter på idrotten i allmänhet, samt på deras idrottsliga prestationer.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Changes in media technology and markets create new demands and challenges for society. The relationship between sport and the media is an example. Sport as a form of entertainment provides pleasure and excitement for the audience and high ratings for networks and media companies. LÄS MER