Sökning: "induktiv metod didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden induktiv metod didaktik.

  1. 1. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Tapia; Moa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :förskola; språk; undervisning; språklig sårbarhet; inkludering; likvärdig förskola; stödjande metoder; scaffolding; relationskompetens; mediering;

    Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Gunterberg; Lillemor Thomsen; [2022]
    Nyckelord :övergångar; förskollärare; förskola; trygghet; anknytning; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan.  Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever samverkan på relationsnivå med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Green; Viktoria Green; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool Teacher; Guardian; Relationships; Samverkan; Förskollärare; Vårdnadshavare; Relationer;

    Sammanfattning : Förskolan är en arena för möten mellan olika människor, speciellt med olika vårdnadshavare. Förskollärare och vårdnadshavare har barnen som gemensam nämnare och strävar efter att det ska gå bra för dem. LÄS MER

  5. 5. Storyline: flexibel eller uppstyrd undervisningsmetod? En kvalitativ studie om lärares planering och upplevelse av Storyline

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Thor; [2021-09-23]
    Nyckelord :Storyline; nyckelfrågor; händelser; karaktärer; planering; planeringsmatriser; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Studien är en del av ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla en skolas Storylineverksamhet. Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare planerar undervisningen för en Storyline. LÄS MER