Sökning: "interventioner och förskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden interventioner och förskola.

  1. 1. Effects of a Mobile Phone-based Mindfulness Intervention for Teachers, and how Mindfulness Trait Correlates with Stress, Wellbeing, Burnout, and Compassion

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Robin Andersson; [2020]
    Nyckelord :burnout; compassion; smartphone mindfulness intervention; stress; teacher; wellbeing; Lärare; Medkänsla; Mobil-baserad mindfulness intervention; Stress; Utbrändhet; Välmående;

    Sammanfattning : Abstract Objectives The aim of the study was to examine effects of mindfulness on stress, wellbeing, compassion and burnout, conducting a brief mobile phone-based mindfulness intervention on teachers. Methods Fifty-five teachers from private and public schools, including pre-school, elementary school, middleschool, secondary- and upper secondary school and adult education school was recruited. LÄS MER

  2. 2. Insatser för att minska risken för övervikt och fetma hos barn : En litterturstudie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elin Silfversten; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett stort folkhälsoproblem för såväl vuxna som för barn. Problemet ökar ständigt och över 40 miljoner barn under fem år är drabbade världens över. Miljö, ärftlighet och livsstil är bidragande faktorer till problemet. LÄS MER

  3. 3. Vänskapens magi : En studie om förskolebarn i behov av särskilt stöd, vänskap och sociala färdigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Sjögren Teeling; Sanna Katariina Ringbom; [2018]
    Nyckelord :Friendship; Social skills; Special needs education; Children with special needs; Preschool; TIS-S; Mixed Methods.; Vänskap; Sociala färdigheter; Specialpedagogik; Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; TIS-S; Mixed Methods.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med att skapa och upprätthålla sociala färdigheter och vänskap för barn i behov av särskilt stöd. Forskning visar att barn i behov av särskilt stöd ingår i färre vänskapsrelationer än andra barn. LÄS MER

  4. 4. Det komplexa lärandet : - En studie om interventioner, arbetsmetoder och stöd för barn med språkstörning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Hagman; Sara Staflin; [2015]
    Nyckelord :Språkstörning; arbetsmetoder; interventioner; barns språkutveckling; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att främja fysisk aktivitet bland barn 2-8 år : En litteraturstudie

    M1-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Gabriella Johansson; Gabriella Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; barn; interventioner och förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är viktigt att främja barns fysiska aktivitet, eftersom det leder till många positiva hälsoeffekter. Tyvärr är många små barn idag inaktiva och når aldrig den rekommenderade gränsen på 60 minuters fysisk aktivitet per dag.  Syfte: Att beskriva hur fysisk aktivitet kan främjas bland barn, i åldrarna 2-8 år. LÄS MER