Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När spricker glastaket? En arbetsrättslig studie om positiv särbehandling och könsfördelningen på arbetsmarknadens maktpositioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Sara Linnéa Elliot; Elias Sundberg; [2024]
    Nyckelord :Diskriminering; positiv särbehandling; aktiva åtgärder; kvotering; jämställdhet; genusteori; könsmaktsordning; homosocial reproduktion.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige är känt som ett av världens mest jämställda länder och andelen kvinnor på arbetsmarknaden är bland de högsta i världen. Trots detta finns det fortfarande stora orättvisor när det gäller fördelningen bland maktpositioner på arbetsmarknaden. Män besitter fler och mer inflytelserika chefspositioner än vad kvinnor gör. LÄS MER

  2. 2. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  3. 3. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  4. 4. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Monika Johansson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Agenda 2030; hållbar utveckling; diskursanalys; feminism; maskulinitet; universell; Foucauldiansk dislursanalys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER

  5. 5. Translanguaging i undervisningen med fokus på flerspråkiga elever i grundskolans tidiga år : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maryam Daeva; Alexandra Rajaniemi; [2023]
    Nyckelord :translanguaging; pedagogik; tvåspråkighet; flerspråkighet; grundskolan; språklig repertoar; andraspråkselever; effekter;

    Sammanfattning : Världen blir allt mer global och det har lett till att det uppstått en större språklig variation i dagens klassrum. Det innebär ett behov av metoder och hjälpmedel för att främja utveckling och inkludera flerspråkiga elever i skolan. LÄS MER