Sökning: "kärlek för alla"

Visar resultat 6 - 10 av 104 uppsatser innehållade orden kärlek för alla.

  1. 6. Den unge romantikerns lidanden : om dejtingfenomenet "icks" och kärleksrelationer i (den digitala) moderniteten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vera Stiglund; [2023]
    Nyckelord :icks; the ick; dejting; kärlek; digitalisering; modernitet; individualisering; konsumtion; metareflexivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats har titeln “Den unge Romantikerns lidanden” och är ett examensarbete i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Uppsatsen är skriven av Vera Stiglund och utforskar dejtingfenomenet icks. LÄS MER

  2. 7. "Under puberteten blir man könsmogen, det vill säga man kan sätta barn till världen" : En kvalitativ läromedelsanalys om hur pubertet, sexualitet, kärlek och relationer, kopplat till normer, framställs i läroböcker för biologi i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Axell; Esther Reusser; [2023]
    Nyckelord :sex education; biology; norms; puberty; sexuality; love; relationship; middle school; textbook; sexualundervisning; biologi; normer; pubertet; sexualitet; kärlek; relationer; mellanstadiet; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur pubertet, sexualitet, kärlek och relat- ioner framställs i text och bild i läroböcker för biologi utifrån normer. För studien analyseras sex olika läroböcker, tryckta och digitala, i ämnet biologi för årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 8. Är vi inte alla bereonde av varandra? : En kvalitativ studie av socialarbetares perspektiv på medberoende och hur relationer påverkar fenomenets utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alexandra Ritthimontree; Stina Pettersson; Kimberly Comte; [2023]
    Nyckelord :Medberoende; anhöriga; socialarbetares perspektiv; coping; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Anhöriga som lever i ett medberoende påverkas negativt av deras närståendes beroendeproblematik, trots detta finns tveksamheter om att medberoende är ett socialt problem. Syftet med studien är att belysa fenomenet medberoende utifrån beroendeproblematik och socialarbetares upplevelse av fenomenet samt skiljaktigheter som finns kopplat till olika relationer. LÄS MER

  4. 9. Kärlek genom konsumtion : Lanseringen och legitimeringen av Alla Hjärtans dag i Sverige 1956–1971

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Sofia Hållsten; [2023]
    Nyckelord :Valentine’s day; advertising history; Americanization; consumption; commercialism; Alla Hjärtans dag; reklamhistoria; NK; amerikanisering; konsumtion; kommersialism;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the holiday Valentine’s day was introduced in Sweden during the 1950’s. The essay reviews the topic from the field of economic history, with focus on advertising history in Sweden during the first half of the 20th century. LÄS MER

  5. 10. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER