Sökning: "könsroller i serier"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden könsroller i serier.
1. Genusperspektiv i grafiska romaner : Semiotisk innehållsanalys av tre grafiska romaner för ungdomar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Grafiska romaner har många dimensioner och kan analyseras på olika sätt. Dessa har ofta utgjort föremål för analyser av - och tolkningar kring - genusperspektivet. LÄS MER
2. Bevaras verklighetens könsstereotyper i fiktion? : Hur könsroller porträtteras i den animerade serien Arcane, samt hur intersektionalitet har påverkat karaktärernas yrkesposition i serien.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien undersöker hur fyra karaktärer ur den animerade serien Arcane (2021) porträtteras utifrån stereotyper och normer samt hur intersektionalitet påverkar deras möjligheter att få den yrkesroll karaktärerna har strävat efter. Intersektionalitet bidrar till en studie som inte endast utgår från ett genusperspektiv, utan även tar hänsyn till andra faktorer som ras och klass. LÄS MER
3. Klänningens betydelse från Pippi Långstrump till Greta Gris : En genusstudie av de populäraste barnserierna på Svt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Att genus skapas genom ett socialt samspel och genom interaktion med andra är något som mycket forskning visar på. I denna uppsats har vi studerat tre av de populäraste serierna för barn på svensk television. Genom att använda oss av en multimodal analysmodell så har vi kunnat få syn på en mängd olika data i serierna. LÄS MER
4. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER
5. MAKING HERSTORY : En kritisk analys av dramatiserad kvinnohistoria i visuell media
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The media is not only a source of entertainment, it is also a way to better understand ourselves and a means to shape our identities. The purpose of different types of communication are never neutral, there is always a discourse and an underlying meaning at work. LÄS MER