Sökning: "klass perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 524 uppsatser innehållade orden klass perspektiv.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. Hur framställer Brå rättsväsendets hantering av våldtäktsfall? En feministisk intersektionell analys av Brås rapport om det svenska rättsväsendets utredningsarbete av våldtäkt år 2016 och 2017

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Sandra Lööf; [2024]
    Nyckelord :Sexuella övergrepp; våldtäkt; intersektionalitet; feminism; maktstrukturer; rättsväsende; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under lång tid har statistiken kring sexuella övergrepp visat att det finns en klyfta mellan antalet anmälningar av våldtäkt och antalet fällda domar i Sverige. Det har mot denna bakgrund gjorts studier av orsakerna till det. LÄS MER

  3. 3. VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Eriksson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Utbildningskapitalet, gymnasievalet och de högpresterande eleverna, Om varför högpresterande elever väljer bort samhällsvetenskapligt program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Judith Wagersten; [2023-06-15]
    Nyckelord :högpresterande elever; gymnasieval; samhällsvetenskapsprogrammet; kulturellt kapital; habitus;

    Sammanfattning : I samband med den obligatoriska grundskolans slut vid 15–16 års ålder gör svenska ungdomar sitt gymnasieval. Då förväntas individen fatta ett första beslut om sin kommande karriär. En elevgrupp vars gymnasieval sticker ut är gruppen med synnerligen höga betyg. LÄS MER